Quote from Guest on 11 December 2012, 20:53I många beskrivningar utav olika intervaller/passbeskrivningar står det tex "Spring 1000m/3000m/whatevermeter i din maratonfart/halvmaratonfart/milfart" osv. Min undran är då om det är meningen att jag ska springa i min nutida milfart eller framtida milfa
I många beskrivningar utav olika intervaller/passbeskrivningar står det tex "Spring 1000m/3000m/whatevermeter i din maratonfart/halvmaratonfart/milfart" osv. Min undran är då om det är meningen att jag ska springa i min nutida milfart eller framtida milfa
Quote from Funbeat user on 11 December 2012, 21:03Borgskalan funkar fint. Milfart - Mycket ansträngande, HM - Ansträngande, M - "något ansträngande". Svårare än så behöver det inte vara tycker jag. Sedan får man gå åt andra hållet för att se vilka tider man bör kunna springa på, på tävling. Detta är min
Borgskalan funkar fint. Milfart - Mycket ansträngande, HM - Ansträngande, M - "något ansträngande". Svårare än så behöver det inte vara tycker jag. Sedan får man gå åt andra hållet för att se vilka tider man bör kunna springa på, på tävling. Detta är min
Quote from Funbeat user on 11 December 2012, 21:27Nuvarande kapacitet gäller.
Klarar man inte att springa marathon i högre fart än vad kan klassar som lugn fart, då är det överkurs med långpass där det pratas om tempohöjning till marathonfart.
Nuvarande kapacitet gäller.
Klarar man inte att springa marathon i högre fart än vad kan klassar som lugn fart, då är det överkurs med långpass där det pratas om tempohöjning till marathonfart.
Quote from Funbeat user on 11 December 2012, 21:37Då blir det ju ännu mer ologiskt. Borde det inte vara den tilltänkta farten som gäller? Annars blir det ju aldrig jobbigt.. Säg att jag ska springa 15km. Min nuvarande halvmarafart är ju 5:30. Min tilltänkta 5:00. Det skulle ju kännas futtigt att springa
Då blir det ju ännu mer ologiskt. Borde det inte vara den tilltänkta farten som gäller? Annars blir det ju aldrig jobbigt.. Säg att jag ska springa 15km. Min nuvarande halvmarafart är ju 5:30. Min tilltänkta 5:00. Det skulle ju kännas futtigt att springa
Quote from Funbeat user on 11 December 2012, 21:42Frågan är om du har maxansträngt dig i de lopp du kört... Har du "tagit dig runt" kan du inte räkna på de tiderna. Då är det bättre att köra efter Borgskalan som Oskar beskrev.
Frågan är om du har maxansträngt dig i de lopp du kört... Har du "tagit dig runt" kan du inte räkna på de tiderna. Då är det bättre att köra efter Borgskalan som Oskar beskrev.
Quote from Funbeat user on 11 December 2012, 21:45Hmm, får nog kolla upp den där skalan lite.. Tack får tipset.
Hmm, får nog kolla upp den där skalan lite.. Tack får tipset.
Quote from Funbeat user on 11 December 2012, 21:56Så din nuvarande kapacitet är 10km i 5min-fart och halvmaran i 5:30-fart, och så tycker du ett lagom träningspass - då dagsformen inte bör vara lika toppad som på tävling - skulle vara att totalt springa 15km där första & sista 5km går i tävlingsfart på h
Så din nuvarande kapacitet är 10km i 5min-fart och halvmaran i 5:30-fart, och så tycker du ett lagom träningspass - då dagsformen inte bör vara lika toppad som på tävling - skulle vara att totalt springa 15km där första & sista 5km går i tävlingsfart på h
Quote from Funbeat user on 11 December 2012, 22:09Markus, Det jag tyckte var konstigt var ju att man skulle tex "öka 5km i sin halvmaratonfart" Alltså 5km i din halvmarafart kan du ju inte tycka är lika jobbigt som 21km i din halvmarafart. Och onekligen fixar du ju det. Eller hur? Och det jag då funderad
Markus, Det jag tyckte var konstigt var ju att man skulle tex "öka 5km i sin halvmaratonfart" Alltså 5km i din halvmarafart kan du ju inte tycka är lika jobbigt som 21km i din halvmarafart. Och onekligen fixar du ju det. Eller hur? Och det jag då funderad
Quote from Funbeat user on 11 December 2012, 22:23För mig skulle 5km i halvmarathonfart inbakat i ett längre distanspass på träning faktiskt vara ganska jobbigt. Dock fullt genomförbart. Upp mot 10km går också när dagsformen är bra.
Annars drar jag mig åt samma håll som de ovan, känns det inte tillräckl
För mig skulle 5km i halvmarathonfart inbakat i ett längre distanspass på träning faktiskt vara ganska jobbigt. Dock fullt genomförbart. Upp mot 10km går också när dagsformen är bra.
Annars drar jag mig åt samma håll som de ovan, känns det inte tillräckl
Quote from Funbeat user on 12 December 2012, 12:09Markus har rätt. Det är din nuvarande milfart etc som avses. I sådana där beskrivningar brukar ofta biläggas (ungefär): "försök inte springa i din önskade XXXfart, eftersom det förmodligen främst kommer att leda till att du skadar dig".
Och med din nuvar
Markus har rätt. Det är din nuvarande milfart etc som avses. I sådana där beskrivningar brukar ofta biläggas (ungefär): "försök inte springa i din önskade XXXfart, eftersom det förmodligen främst kommer att leda till att du skadar dig".
Och med din nuvar