Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelEn fråga till om snittpuls
You need to log in to create posts and topics.

Och om man ville vinna ett OS guld på linje 76. Så fick man köra ca 25 mil om dagen

15 mil om dagen blev det.

"Intermediär metabolism" är jag teoretiskt skolad i så så mycket vet jag att till slut går allt via ATP -> ADP omvandling (som i sin tur fosforylerar t.ex. myosinet som klättrar på aktinfilamenten i musklerna). Men min utbildning är inte idrottspecifik så

Jonas,
Jag håller med dig om att distanspass till viss del är självreglerande på så sätt att depåerna förr eller senare tar slut och kroppen då tvingas använda fett som bränsle, vilket även får konsekvensen att man inte orkar arbeta i de högre intensitets

@Jonas: Då är du mer skolad än jag. Jag är en ytterst medioker motionscyklist med i stort sett ingen erfarenhet, därutöver har jag ingen som helst utbildning i ämnet. Dvs, jag borde egentligen hålla käften, men är man en glappkäft så är man.

Du har helt

Även om man har förhållandevis väldigt stora glykogendepåer så räcker de inte i flera timmar under hård belastning.

Min personliga, högst ovetenskapliga, uppfattning är att det är möjligt att träna upp förmågan att använda fett som energi. När jag börja

Mmm.. skulle inkluderat dig i listan över kandidater som möjligtvis har lite erfarenhet. Du lär ju har kört ett och annat långpass. 😉

Exakt när skulle glykogenet sluta användas och fettförbränningen börja?

Lycka till med Hammaren när ni omsätter teorierna i praktik.

David, det är inte direkt så att kroppen någonsin tar uteslutande från den ena energikällan... Möjligtvis när man slappar framför TV:n eller sover. Då är fettförbränningen är väldigt hög.

Det finns ett gammalt talesätt, Fettet brinner kolhydraternas låga.

"David, det är inte direkt så att kroppen någonsin tar uteslutande från den ena energikällan... Möjligtvis när man slappar framför TV:n eller sover. Då är fettförbränningen är väldigt hög."

Snarare är det så att du inte alls i absolut vila förbränner stö