Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelEn fråga till om snittpuls
You need to log in to create posts and topics.

Lurigt att titta på de som tar medalj och hur deras träning ser ut. Kanske skulle man titta på hur deras träning såg ut tidigare i karriären. Har man skaffat sig en rejäl VOmax genom många års VOmax träning så kanske man kan kosta på sig att lägga om stra

Jonas,
Visst kan det vara så. Har man tränat upp sitt vo2max till en nivå där den inte fortsätter att öka så är det säkert klokt att bara köra intervaller i den utsträckning som krävs för att bibehålla den, och lägga resterande träningstid på sådant man h

När man tränar lågintensiv distansträning, tror ni att längden på passet är viktigt, eller är det totala mängden som är avgörande? Tex om man jobbpendlar 10 x 30min per vecka, kan de träningsmässigt liknas vid ett 5 timmar distanspass med samma intensite

Enligt Mats Å tidigare i denna eller besläktad tråd så är 10*30min inte lika bra som 1*5 timmar...

Mvh Janne

Både Friel och Burke & Pavelka betonar vikten av kontinuerlig tid i sadeln för de långa lågintensiva. Delar man upp det så får det inte samma effekt.

Jag kan inte varför - bara rapar vad jag läst. Men jag gissar att vissa adaptioner först kickar in på r

Jag har läst att det är som Mats säger, men väntar på Johans input.
En annan undring om distanspassen jag har är: varför påpekar några bokförfattare/tränare att det är viktigt att hålla nere pulsen på distanspassen och andra inte?

Hej Joakim.

"När man tränar lågintensiv distansträning, tror ni att längden på passet är viktigt, eller är det totala mängden som är avgörande? Tex om man jobbpendlar 10 x 30min per vecka, kan de träningsmässigt liknas vid ett 5 timmar distanspass med sa

Hej Jonas.

"varför påpekar några bokförfattare/tränare att det är viktigt att hålla nere pulsen på distanspassen och andra inte? "

Det kan bero på till vem man vänder sig och vad det avses att man ska träna. Dvs. i vilket syfte tränar man. Det finns ju

Jonas: Samma där. Går pulsen för högt förändras den procentuella andelen av använt substrat.

Vid olika pulsnivåer slutar kroppen att effektivt kunna använda olika energislag.
Ser väl ut något i den här stilen (från hög till låg puls):
Fosfat
ATP/ADP
Glyk

Jag tror också att det handlar om den kontinuerliga tiden i sadeln, d.v.s. under ett och samma pass.

En del rör fettmetabolismen, d.v.s. precis som Mats säger så sjunker kroppens kolhydrat-/glykogendepåer successivt och kroppen tvingas använda mer fett