Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningEn mil på en timme till nyår
You need to log in to create posts and topics.

Vill kunna springa Sylvesterloppet på en timme, men skulle behöva hjälp med idéer till träningsupplägget. Jag springer i nuläget en mil på någorlunda platt mark på 75 min (knappt 80 om det är den kuperade milen i Skatås, Göteborg) och sprang idag Lidingöl

Om du ser ett träningsprogram från noll som verkar relativt bra borde ju ett alternativ vara att helt enkelt starta på en senare vecka i programmet än ett.

Marie, du kommer helt klart behöva väldigt mycket mer snabbhet. Du har ett antal km i kroppen, så du kanske kan testa hur jobbigt 6min/km är för dig ganska direkt. Jag skulle gissat på ett långpass mellan 8-15 km i veckan och 2 snabbare pass, tex interval

Jag ser i din kalender att du springer 1-2 pass i veckan. Försök hinna med tre pass per vecka med distanser mellan 5-10km. Då ska det inte bli några problem att klara milen på en timme. Intervallerna skulle jag ta det lugnt med. Tror att mängd är viktigar

Fast - det är ju en himla stor skillnad på 60 minuter och 75....
Att sänka tiden så mycket på tre månader, tja, det kanske går. Men helt givet är det inte, tycker jag!

Jag håller med dig Lena, det är en ordentlig sänkning som kräver mycket träning. 60 minuter är dessutom en respektabel tid, speciellt för en kvinna (om man får säga så). Jag fick själv kämpa ordentligt för det.

Långsiktigt har jag samma mål, så jag följer tråden med intresse. Två frågor har redan dykt upp! I alla träningsupplägg rekommenderas man att springa 3 ggr / vecka, varför just 3 pass / varför är 2 pass för lite? Och ang att springa långpass på 15 km; jag

Jag tänkte att ett långpass kan vara längre än den tilltänkta sträckan. Ska man springa med en mil som mål borde man kunna springa längre sträcka i långsammare tempo (långpass) och kortare sträckor i snabbare tempo (snabbdistans/intervaller), allt för att

Min erfarenhet är att farten, eller rättare sagt bristen på fart sitter mycket i huvudet. Jag har varit (är) rädd för att springa fort - tror inte jag ska orka ta mig hem.
Ett sätt kunde vara att ta ett av veckans pass, värma upp ordentligt och sen spring

Den här diskussionen ska jag följa med stort intresse. Håller själv på att jobba mot att ens orka springa en hel mil i ett sträck och klarade i veckan 7,5 kilometer på en timme. Då kände jag nästan att det är dags att lägga ner, så långsamt får man bara i