Quote from Funbeat user on 26 September 2010, 11:56Tack för att du utvecklade ditt svar Erik! Jo, jag förstår att du är glad amatör, och därför tycker jag att det är intressant att se hur du resonerade, eftersom det (troligen) är baserat på din egen erfarenhet!
Anna: jag kunde inte låta bli att dra på mu
Tack för att du utvecklade ditt svar Erik! Jo, jag förstår att du är glad amatör, och därför tycker jag att det är intressant att se hur du resonerade, eftersom det (troligen) är baserat på din egen erfarenhet!
Anna: jag kunde inte låta bli att dra på mu
Quote from Funbeat user on 26 September 2010, 12:03Susanne: jo, jag vet att jag i min utveckling utgick från ett högre tempo, men utgångspunkten måste ju vara obetydlig om man går från lunkande till att springa (definera tempot efter eget tycke 😉 ).
Edit: nu tycker jag väl att 5:30 är en skön hastighet.
Susanne: jo, jag vet att jag i min utveckling utgick från ett högre tempo, men utgångspunkten måste ju vara obetydlig om man går från lunkande till att springa (definera tempot efter eget tycke 😉 ).
Edit: nu tycker jag väl att 5:30 är en skön hastighet.
Quote from Funbeat user on 26 September 2010, 13:29Att man ska försöka ha tre pass i veckan beror på att man får för mycket vila annars. Det som händer när man tränar är att man bryter ner kroppen, vilket kroppen märker och kompenserar genom att bli lite bättre för att klara av en liknande påfrestning bät
Att man ska försöka ha tre pass i veckan beror på att man får för mycket vila annars. Det som händer när man tränar är att man bryter ner kroppen, vilket kroppen märker och kompenserar genom att bli lite bättre för att klara av en liknande påfrestning bät
Quote from Funbeat user on 26 September 2010, 14:10På marathon.se finns ett träningsprogram med mål om att klara tjejmilen på 60 min. Programmet är 20 veckor långt och verkar utgå från att man redan har löptränat en del. Det borde ju funka att hoppa in någon eller några veckor in i programmet.
http://www
På marathon.se finns ett träningsprogram med mål om att klara tjejmilen på 60 min. Programmet är 20 veckor långt och verkar utgå från att man redan har löptränat en del. Det borde ju funka att hoppa in någon eller några veckor in i programmet.
Quote from Funbeat user on 26 September 2010, 14:43Tack för ditt inlägg Jesper.
Jag tror mig nu förstå att rekommendationen ang. 3 ggr/ vecka gäller om man _enbart_ är ute och springer, och inte tränar något annat! Har trott att det handlade om att man var "tvungen" att belasta kroppen på samma sätt 3 ggr
Tack för ditt inlägg Jesper.
Jag tror mig nu förstå att rekommendationen ang. 3 ggr/ vecka gäller om man _enbart_ är ute och springer, och inte tränar något annat! Har trott att det handlade om att man var "tvungen" att belasta kroppen på samma sätt 3 ggr
Quote from Funbeat user on 26 September 2010, 15:21Jesper, tack för ett totalt underbart inlägg! Så mycket information, välsorterat och fint har jag nog aldrig fått! Har till och med flaggat inlägget för att hitta tillbaka till det nu! (t+)
Jesper, tack för ett totalt underbart inlägg! Så mycket information, välsorterat och fint har jag nog aldrig fått! Har till och med flaggat inlägget för att hitta tillbaka till det nu! (t+)
Quote from Funbeat user on 26 September 2010, 15:37Kapa på, Susanne. Du frågar ju ändå om samma saker jag är intresserad av. Och tack för ditt långa svar, Jesper, precis sånt jag vill veta!
Tre pass i veckan är vad jag tänkt hålla, det är vad jag sprang hela våren (innan sommaren kom och förstörde rutine
Kapa på, Susanne. Du frågar ju ändå om samma saker jag är intresserad av. Och tack för ditt långa svar, Jesper, precis sånt jag vill veta!
Tre pass i veckan är vad jag tänkt hålla, det är vad jag sprang hela våren (innan sommaren kom och förstörde rutine
Quote from Funbeat user on 26 September 2010, 15:52"Men är det verkligen så svårt att kapa 5 min/månad?"
Jag tror att det är ganska mycket! Om du gick från helt noll så kanske du skulle kunna kapa rejält de första månaderna, men som läget är nu tror jag det blir tufft (men säkert inte omöjligt).
Hur myck
"Men är det verkligen så svårt att kapa 5 min/månad?"
Jag tror att det är ganska mycket! Om du gick från helt noll så kanske du skulle kunna kapa rejält de första månaderna, men som läget är nu tror jag det blir tufft (men säkert inte omöjligt).
Hur myck
Quote from Funbeat user on 26 September 2010, 20:04Marie: om man ska ha fasta träningsdagar (exempelvis tisdag, torsdag och söndag skulle jag lägga snabbdistansen på tisdagen, distansen på torsdagen och långpasset på söndagen. Snabbdistansen och långdistansen sliter mest, så jag rekommenderar att man allt
Marie: om man ska ha fasta träningsdagar (exempelvis tisdag, torsdag och söndag skulle jag lägga snabbdistansen på tisdagen, distansen på torsdagen och långpasset på söndagen. Snabbdistansen och långdistansen sliter mest, så jag rekommenderar att man allt
Quote from Funbeat user on 27 September 2010, 11:525 min är nästan 7% av 75 min och drygt 8% av 60 min. Varför inte utgå från en rimlig procentuell ökning - utifrån hur mycket tid du kan och vill lägga på träning?
Säg 5% och du är under timmen på 4-5 månader. Nu vet jag inte riktigt om tävlingsdjävulen h
5 min är nästan 7% av 75 min och drygt 8% av 60 min. Varför inte utgå från en rimlig procentuell ökning - utifrån hur mycket tid du kan och vill lägga på träning?
Säg 5% och du är under timmen på 4-5 månader. Nu vet jag inte riktigt om tävlingsdjävulen h