Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelEnergiintag
You need to log in to create posts and topics.

Hur många kcal snabba kolhydrater bör jag få i mig per timme under långlopp?

Har aldrig haft riktig koll på det där och behöver lära mig doseringen. Om jag tex får för mig att köpa valfri chokladbit, kaka, mazarin, bars eller sportdryck hur mycket kcal b

Det kan vara stor skillnad på hur många kcal du förbränner och hur många kcal din mage/tarmsystem kan ta upp.
Dett är en högst personlig förmåga som, precis som annan fysisk förmåga, förändras med träning.

Dvs du får helt enkelt prova dig fram till vad s

Hm, jo det förstås.

Finns det några generella rekommendationer?

Är det bättre att äta för mycket än för lite?
Jag har lyckats få håll...

Man kan ta upp ca 60g kolhydrater (glukos) per timme. Man har kommit upp till ca 75g som mest i de undersökningar jag läst men då är extraandelen fruktos och det är tveksamt om du hinner få någon nytta av den.

60 g. Vad blir det i kcal?

En Snickers i timmen?

~240kcal

Testa själv vad du klarar!

Ibland ser jag folk trycka i sig en baguette med räksallad och en gräddig bakelse på våra klubbrundor och därefter cykla som om inget hade hänt. Själv klarar jag en delicato-boll eller en mazarin, äter jag mer har jag inget blo

Jag tål också en baguette utan att få håll om jag håller låg intensitet. Det där har väl med pulszon att göra?

ja, ju högre intensitet man kör på desto svårare är det att ta hand om "riktig" mat, matsmältningen får det jobbigt. Vätska med energi i och gel/liknande som kräver minimal matsmältning gör att kropen kan tillgodogöra sig energin mycket lättare samtidigt