Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelEnergiintag
You need to log in to create posts and topics.

Jag har inte full koll på hur mycket det går åt ens för egen del men under ett långt lopp är det nog svårt att få i sig för mycket om man har en hög intensitet.
När man talar om sportdryck är det viktigt att inte ha för hög koncentration av de kolhydrate

Jag har aldrig fått håll på cykel, däremot tappar jag musten totalt om jag ätit för mycket innan/under passet. Hjärtat slår snabbare, andningen blir tyngre och jag får kämpa för att hålla samma tempo som innan fikat.

Jag har ett litet hjärta och hög pul

Detta har för övrigt diskuterats tidigare och i alla fall min slutsats är att vid långlopp (mer än ett par timmar) är det viktigt att få i sig så mycket energi som möjligt för att kunna köra på så hög intenstitet som möjligt.

Uträkningarna finns i någon/

Intressant!

Man kan göra lite mer generella uppskattningar också. Om vi antar att du är medelviktig och har en syreupptagningsförmåga som är genomsnittlig, så ger det en maximal syreupptagningsförmåga på ungefär 2.2 liter per minut. Det vid maximal stadig ansträngnin

Jag tycker det är svårt att våga äta och dricka på en cykel. Oavsett om man ligger längst bak. Plötsligt kommer ett hinder att väja för...

Susse, det är en vanesak.

Förbered turen med att föröppna barsen, de är gjorde för folk med fyra händer och yxa.

Jag har märkt det!

En del kör med camelback också.

Energibars i kamelbaken? Vilka tossiga människor känner du?

Jag kör så här:

sportdryck runt 2dl i timmen
vatten runt 2-3dl
knappt en bar i timmen

börjar äta vid start

små porttioner, var tionde minut typ.

stadigt intag, små tuggor, små klunkar.

spar en gele eller två till sista timmen/arna

men som alla sagt,