Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonEnklare att simma med våtdräkt
You need to log in to create posts and topics.

> det låter som jag borde fixa neoprensockar och bra handskar. Var har du köpt det?

Neoprensockar och paddelhandskar finns på t.ex. Kanotcentrum - dit kan du gå på lunchen - och Escape Kajakcenter i Önnered. Neoprensockar finns även på en del andra ställ

Där var jag 1980 på Sveavägen och köpte neopren"överdrag" till mina cykelskor.

Louise: jag simmade kanalsimmet i Piteå med en surfingvåtdräkt (GUL) för ett antal år sedan, det är fensim 950 meter och det var inga problem. Jag hade bara tubsockar i simfenorna så där blev det lite kallt innan vi kommit igång.

Det var 1.8 °C i vattnet

Louise, dräkten klarar kyla ganska bra. Ett tag i alla fall. Men du blir ruskigt kall om händer, fötter och huvud. Vänta med att simma ute tills det blir en femton grader i vattnet i alla fall är mitt råd.

Å andra sidan har jag hoppat i Umeälven i febru

Börje: Det är allmänt känt att man simmar mkt bättre i våtdräkt, särskilt om man är nybörjare. Man får en bättre position i vattnet och det går snabbare =) De som simmar fort redan tycker det är fusk att vi svaga simmare simmar bättre 🙂

Precis, som kompensation borde vi flytdynor också 😉

Skaffa en neohuva om du ska simma när det kallt i vattnet. Om du simmar med våtdräkt men utan huva kan 50% av värmeförlusterna gå genom huvudet...
Händer och fötter känns kalla men värmeförlusterna är inte alls lika stora där. Kroppen minskar blodflödet t

Efter Anders påpekande känns det vettigt att nämna att jag under kanalsimmet i Piteå hade både huva och handskar, annars tror jag inte jag kommit i mål (iallafall inte som 2:a ;))

Det kan nog vara bra, är det kallt i vattnet när jag simmar brukar jag köra dubbla badmössor.

Har dock aldrig provat huva eller vantar.