Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tack. Och lycka till med din egen satsning!!

-> Frida. Hur menar du att åldern skulle påverka hur långa långpass man ska köra?

/Petri

Patrik: Jag tror mycket på FIRST men det är absolut inget att rekommendera vem som helst. Det är helt enkelt tufft för både psyke och kropp att oftast träna med en intensitet som är hyfsat nära ditt max. Lämpar sig bra för tex varannandags träning. Samt d

Petri: Om du läser ordentligt så skriver Frida att åldern påverkar hur lång tid man behöver återhämta sig...

Så här skriver Per:
"Problemet är med mycket långa pass att kroppen behöver längre tid att reparera sig. Hur lång tid är beroende på ..."

...oc

Tack för klargörandet Christer, då hänger jag med igen:-) Ett argument jag inte har mycket att sätta emot...tyvärr.

/Petri

Tycker att Szalkais program fungerar alldeles utmärkt som "ramprogram". Precis som Szalkai själv skriver så måste varje "generellt" träningsprogram anpassas till den enskilde individen.

Har nu testat både 4h-programmet inför StM 2008 (gjorde 3.59), 3.30

Jag har kört 4-timmarsprogrammet inför de flesta av mina maror, men alltid varit minst 19 minuter över. Inför Växjö körde jag modifierat 3,5-timmars, men blev stoppad av en förkylning och tiden 4,29 är väl åt helskotta fel. Träningen kanske inte biter all

Bosse, Jag är inte på nåt sätt expert, men det ser ut som du har väldigt mycket mängd vilket ju är bra. Vid intervall och fartlek så ser värdena lite låga ut. 150 i maxpuls vid intervallträning verkar väldigt lite, eller?

Jag har väldigt låg maxpuls. Den ligger vid 170 slag, så jag tror att intervallerna ligger ganska bra. Tack för att du kollar, det känns som att jag kanske gör nåt fel. Annars kan det mycket väl bero på ålder, 49, eller vikt. Som tvåmetersman är 95 visser

Jag har också da erfarenheter av Szalkais program. Körde 1:30-programmet, klarade dock inte min måltid på tävling (18:e startled i Gbg-varvet kan ha spelat in) men väl på träning. Körde de flesta passen men nästan alltid snabbare än måltiden som angavs i