Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Louise: Det är ingen fara! Jag tycker att detta ämne är så intressant så att jag nästan skulle kunna diskutera det enbart med mig själv 😉 Men det blir ju ännu roliga att hitta någon som faktiskt har kunskap om ämnet, om än gammal sådan. Det är så kul att

Ja, det där senare låter mer som det jag tänkte på: höga ATP-halter bör ju hämma glykolysen. Frågan blir ju då, om man nu ska relatera till mitt första inlägg i ämnet, om denna ATP-reglering är snabbare och "kortsiktigare" än den hormonella, vilket jag tr

ATP-regleringen är väl i alla fall mer lokal d.v.s sker i den vävnad där det finns överskott på ATP, men hur är det i motsatt fall när det är brist på ATP

Louise: Jo, ATP-regleringen är nog garanterat mycket snabbare. Men den är även extremt lokaliserad till varje enskild cell, så jag vet inte vad den får för effekt i det stora hela rent fysiologiskt. Även hormonreglering går ju förhållandevis snabbt.

Evel

Tack för repetitionen, Jackie 😀 Jag har också studerat exakt samma mekanismer. Kan det vara så att även du läser det i Stryer-boken 🙂

Min bok är också nerpackad i flyttkartonger bara 🙂

Boken jag läser heter som följer:

The Cell, a molecular approach, 6 uppl. Av Geoffrey M. Cooper och Robert E. Hausman.

Inget Stryer vad jag kan se 🙂

Stryer är en ganska gammal bok och kanske obsolet, numera, hehe. Kanske Evelyn o jag tillhör en annan generation biokemister? 😉

Det kan vara så, men kunskapen har vi med oss, om så vissa detaljer behöver en liten påminnelse ibland 🙂

Så skulle det ju kunna vara. Vad jag vet så är "The Cell - a molecular approach" standard på de flesta cellbiologikurser omkring och det är den kursen jag läser just nu, inte biokemi egentligen - går bara lite hand i hand. Annars är ju bibeln: Molecular B

Fast jag har för mig att vi första kursen läste en bok vars titel innefattade *cell* den var skriven av en Wolf. Kanske t.o.m bara en författare. Den boken gillade jag aldrig. Det var mycket text små bokstäver och väldigt mycket detaljer hela tiden. Det v