Quote from Funbeat user on 1 January 2014, 23:02Louise: Det är ingen fara! Jag tycker att detta ämne är så intressant så att jag nästan skulle kunna diskutera det enbart med mig själv 😉 Men det blir ju ännu roliga att hitta någon som faktiskt har kunskap om ämnet, om än gammal sådan. Det är så kul att
Louise: Det är ingen fara! Jag tycker att detta ämne är så intressant så att jag nästan skulle kunna diskutera det enbart med mig själv 😉 Men det blir ju ännu roliga att hitta någon som faktiskt har kunskap om ämnet, om än gammal sådan. Det är så kul att
Quote from Funbeat user on 2 January 2014, 17:03Ja, det där senare låter mer som det jag tänkte på: höga ATP-halter bör ju hämma glykolysen. Frågan blir ju då, om man nu ska relatera till mitt första inlägg i ämnet, om denna ATP-reglering är snabbare och "kortsiktigare" än den hormonella, vilket jag tr
Ja, det där senare låter mer som det jag tänkte på: höga ATP-halter bör ju hämma glykolysen. Frågan blir ju då, om man nu ska relatera till mitt första inlägg i ämnet, om denna ATP-reglering är snabbare och "kortsiktigare" än den hormonella, vilket jag tr
Quote from Bjarne Lewin on 2 January 2014, 17:07ATP-regleringen är väl i alla fall mer lokal d.v.s sker i den vävnad där det finns överskott på ATP, men hur är det i motsatt fall när det är brist på ATP
ATP-regleringen är väl i alla fall mer lokal d.v.s sker i den vävnad där det finns överskott på ATP, men hur är det i motsatt fall när det är brist på ATP
Quote from Funbeat user on 2 January 2014, 22:30Louise: Jo, ATP-regleringen är nog garanterat mycket snabbare. Men den är även extremt lokaliserad till varje enskild cell, så jag vet inte vad den får för effekt i det stora hela rent fysiologiskt. Även hormonreglering går ju förhållandevis snabbt.
Evel
Louise: Jo, ATP-regleringen är nog garanterat mycket snabbare. Men den är även extremt lokaliserad till varje enskild cell, så jag vet inte vad den får för effekt i det stora hela rent fysiologiskt. Även hormonreglering går ju förhållandevis snabbt.
Evel
Quote from Bjarne Lewin on 3 January 2014, 16:52Tack för repetitionen, Jackie 😀 Jag har också studerat exakt samma mekanismer. Kan det vara så att även du läser det i Stryer-boken 🙂
Min bok är också nerpackad i flyttkartonger bara 🙂
Tack för repetitionen, Jackie 😀 Jag har också studerat exakt samma mekanismer. Kan det vara så att även du läser det i Stryer-boken 🙂
Min bok är också nerpackad i flyttkartonger bara 🙂
Quote from Funbeat user on 3 January 2014, 17:38Boken jag läser heter som följer:
The Cell, a molecular approach, 6 uppl. Av Geoffrey M. Cooper och Robert E. Hausman.
Inget Stryer vad jag kan se 🙂
Boken jag läser heter som följer:
The Cell, a molecular approach, 6 uppl. Av Geoffrey M. Cooper och Robert E. Hausman.
Inget Stryer vad jag kan se 🙂
Quote from Funbeat user on 4 January 2014, 14:25Stryer är en ganska gammal bok och kanske obsolet, numera, hehe. Kanske Evelyn o jag tillhör en annan generation biokemister? 😉
Stryer är en ganska gammal bok och kanske obsolet, numera, hehe. Kanske Evelyn o jag tillhör en annan generation biokemister? 😉
Quote from Bjarne Lewin on 4 January 2014, 19:19Det kan vara så, men kunskapen har vi med oss, om så vissa detaljer behöver en liten påminnelse ibland 🙂
Det kan vara så, men kunskapen har vi med oss, om så vissa detaljer behöver en liten påminnelse ibland 🙂
Quote from Funbeat user on 4 January 2014, 22:46Så skulle det ju kunna vara. Vad jag vet så är "The Cell - a molecular approach" standard på de flesta cellbiologikurser omkring och det är den kursen jag läser just nu, inte biokemi egentligen - går bara lite hand i hand. Annars är ju bibeln: Molecular B
Så skulle det ju kunna vara. Vad jag vet så är "The Cell - a molecular approach" standard på de flesta cellbiologikurser omkring och det är den kursen jag läser just nu, inte biokemi egentligen - går bara lite hand i hand. Annars är ju bibeln: Molecular B
Quote from Bjarne Lewin on 5 January 2014, 11:59Fast jag har för mig att vi första kursen läste en bok vars titel innefattade *cell* den var skriven av en Wolf. Kanske t.o.m bara en författare. Den boken gillade jag aldrig. Det var mycket text små bokstäver och väldigt mycket detaljer hela tiden. Det v
Fast jag har för mig att vi första kursen läste en bok vars titel innefattade *cell* den var skriven av en Wolf. Kanske t.o.m bara en författare. Den boken gillade jag aldrig. Det var mycket text små bokstäver och väldigt mycket detaljer hela tiden. Det v