Quote from Funbeat user on 5 December 2013, 20:20Jackie, det handlar om exakt samma sak som övriga skribenter har försökt förklara för dig.
Jackie, det handlar om exakt samma sak som övriga skribenter har försökt förklara för dig.
Quote from Funbeat user on 6 December 2013, 01:29Jag läste nyligen i Katarina Gospic bok "Välj rätt!", att tarm-"hjärnan" kunde påverka den riktiga hjärnans hormonnivåer snabbt och att tarmsystemet är tämligen komplicerat, med massor av neuroner (100 miljoner), så det kan väl kanske även vara så att man
Jag läste nyligen i Katarina Gospic bok "Välj rätt!", att tarm-"hjärnan" kunde påverka den riktiga hjärnans hormonnivåer snabbt och att tarmsystemet är tämligen komplicerat, med massor av neuroner (100 miljoner), så det kan väl kanske även vara så att man
Quote from Funbeat user on 6 December 2013, 08:35Självklart kan det vara någon form av placebo, eller så kan det ju vara så att det helt enkelt gick om av någon anna orsak, exempelvis det att jag låg ner ett par minuter.
I fråga om vad som intogs innan passet var det precis i samma takt o mängd som van
Självklart kan det vara någon form av placebo, eller så kan det ju vara så att det helt enkelt gick om av någon anna orsak, exempelvis det att jag låg ner ett par minuter.
I fråga om vad som intogs innan passet var det precis i samma takt o mängd som van
Quote from Funbeat user on 6 December 2013, 14:05Är det inte extremt ovanligt med blodsockerfall hos friska människor? I alla fall på den nivån att det skulle ge besvär som TS beskriver. Folk kan ju t ex fasta i dagar utan att blodsockernivån knappt rör sig. Jag undrar om det inte har med blodtryck att
Är det inte extremt ovanligt med blodsockerfall hos friska människor? I alla fall på den nivån att det skulle ge besvär som TS beskriver. Folk kan ju t ex fasta i dagar utan att blodsockernivån knappt rör sig. Jag undrar om det inte har med blodtryck att
Quote from Funbeat user on 6 December 2013, 15:39Jag är ingen expert, men lite biokemi har jag läst, i alla fall. Hos friska människor, dvs som inte har diabetes eller annan rubbning i hela det system som finns för att hålla glukosnivån i blod på en bra nivå, så blir blodsockret inte för lågt. Det finns
Jag är ingen expert, men lite biokemi har jag läst, i alla fall. Hos friska människor, dvs som inte har diabetes eller annan rubbning i hela det system som finns för att hålla glukosnivån i blod på en bra nivå, så blir blodsockret inte för lågt. Det finns
Quote from Catharina Brattlin on 6 December 2013, 16:51Louise, Du tänker på hormonet glukagon, som frisätts vid extremt lågt blodsocker och som stimulerar levern till att omvandla leverglykogenet till blodsocker? 🙂
Elin, det som hände Dig var att Du var väldigt nära en svimning. Tecken på en närstående svi
Louise, Du tänker på hormonet glukagon, som frisätts vid extremt lågt blodsocker och som stimulerar levern till att omvandla leverglykogenet till blodsocker? 🙂
Elin, det som hände Dig var att Du var väldigt nära en svimning. Tecken på en närstående svi
Quote from Funbeat user on 7 December 2013, 18:11Sylvia, nja - om jag minns rätt såhär dryga 20 år efter mina biokemikurser så finns det snabbare system än glukagon. Vill minnas att nivån glukos i blodet inte går under 6 (eller 4?) mM hos icke-diabetiker. Glukagon-insulin-systemet är för långsamt för at
Sylvia, nja - om jag minns rätt såhär dryga 20 år efter mina biokemikurser så finns det snabbare system än glukagon. Vill minnas att nivån glukos i blodet inte går under 6 (eller 4?) mM hos icke-diabetiker. Glukagon-insulin-systemet är för långsamt för at
Quote from Catharina Brattlin on 8 December 2013, 17:22Jaha, OK. Glukogenolysen är den processen jag känner till och den initieras av hormonet glukagon.
Har tydligen också glömt en hel del biokemi...:D
Jaha, OK. Glukogenolysen är den processen jag känner till och den initieras av hormonet glukagon.
Har tydligen också glömt en hel del biokemi...:D
Quote from Funbeat user on 9 December 2013, 23:29Hm, jag blir lite fundersam här och vill gärna höra mer om detta! Har nyligen (förra terminen) avslutat kursen Biokemi I och denna termin avslutat Cellbiologi I, men jag kan mig inte minnas att jag hört om något annat system än det som Sylvia nämner, som
Hm, jag blir lite fundersam här och vill gärna höra mer om detta! Har nyligen (förra terminen) avslutat kursen Biokemi I och denna termin avslutat Cellbiologi I, men jag kan mig inte minnas att jag hört om något annat system än det som Sylvia nämner, som
Quote from Funbeat user on 10 December 2013, 10:15Ska se vad jag kan hitta. 🙂
Ska se vad jag kan hitta. 🙂