Quote from Funbeat user on 10 December 2013, 22:11Jag har varit med om samma sak en gång. Då var det visserligen inte efter ett hårt pass utan efter flera dagar med lite sömn och hög stressnivå, men jag hade inte ätit på länge och skulle ta en efterlängtad dusch innan middagen. Väl inne i duschrummet gjo
Jag har varit med om samma sak en gång. Då var det visserligen inte efter ett hårt pass utan efter flera dagar med lite sömn och hög stressnivå, men jag hade inte ätit på länge och skulle ta en efterlängtad dusch innan middagen. Väl inne i duschrummet gjo
Quote from Funbeat user on 12 December 2013, 18:41Det händer mig då och då att jag blir illamående, yr och kallsvettas på väg hem efter ett pass. Inträffar bara om jag inte ätit på länge innan träningspasset. Brukar inte känna nåt i duschen, men har hänt flera gånger att jag fått stanna på vägen hem för
Det händer mig då och då att jag blir illamående, yr och kallsvettas på väg hem efter ett pass. Inträffar bara om jag inte ätit på länge innan träningspasset. Brukar inte känna nåt i duschen, men har hänt flera gånger att jag fått stanna på vägen hem för
Quote from Funbeat user on 13 December 2013, 09:52Henrik, händer det när det är varmt eller kallt ute?
Henrik, händer det när det är varmt eller kallt ute?
Quote from Funbeat user on 13 December 2013, 13:22Har inte tänkt på det men har för mig att det sker både sommar och vinter.
Har inte tänkt på det men har för mig att det sker både sommar och vinter.
Quote from Funbeat user on 13 December 2013, 14:57OK, jag har för yrselkännigar i hög värme efter hårda pass. Kopplar det till blodtrycksfall och vätskebrist i kombo.
OK, jag har för yrselkännigar i hög värme efter hårda pass. Kopplar det till blodtrycksfall och vätskebrist i kombo.
Quote from Funbeat user on 19 December 2013, 07:11Sylvia, jag har fortfarande inte hunnit kolla i mina gamla biokemi-böcker om det där med reglering av blodsocker annat än genom insulin/glukagon, men nu har det gått så lång tid sedan jag sade att jag skulle kolla, så jag ville i alla fall göra ett litet
Sylvia, jag har fortfarande inte hunnit kolla i mina gamla biokemi-böcker om det där med reglering av blodsocker annat än genom insulin/glukagon, men nu har det gått så lång tid sedan jag sade att jag skulle kolla, så jag ville i alla fall göra ett litet
Quote from Funbeat user on 19 December 2013, 09:50Om man inte känner sig snurrig efter ett pass har man kört för lätt. Jag älskar den känslan. Dessutom blir det en slags överkompensation och man känner sig dubbelt så bra efter ett tag, kanske till och med dagen efter. Det är ju så träning fungerar - man
Om man inte känner sig snurrig efter ett pass har man kört för lätt. Jag älskar den känslan. Dessutom blir det en slags överkompensation och man känner sig dubbelt så bra efter ett tag, kanske till och med dagen efter. Det är ju så träning fungerar - man
Quote from Funbeat user on 19 December 2013, 10:14Adrenalin aktiverar glykogenfosforylas (som delar upp glykogen i glukosmolekyler) och inaktiverar glykogensyntas (deltar i glykogenbildning), båda genom cAMP-beroende fosforylering. Leverglykogen blir blodglukos.
Adrenalin aktiverar glykogenfosforylas (som delar upp glykogen i glukosmolekyler) och inaktiverar glykogensyntas (deltar i glykogenbildning), båda genom cAMP-beroende fosforylering. Leverglykogen blir blodglukos.
Quote from Funbeat user on 25 December 2013, 16:31Louise:
Det låter som att du talar om en av startreaktionerna vid den så kallade pentosfosfatvägen. Reaktionen du talar om är troligtvis denna kanske?:
D-glucose 6-phosphate + NADP+ ---> 6-phospho-D-glucono-1,5-lactone + NADPH + H+
Glukos-6-fosfat är s
Louise:
Det låter som att du talar om en av startreaktionerna vid den så kallade pentosfosfatvägen. Reaktionen du talar om är troligtvis denna kanske?:
D-glucose 6-phosphate + NADP+ ---> 6-phospho-D-glucono-1,5-lactone + NADPH + H+
Glukos-6-fosfat är s
Quote from Funbeat user on 1 January 2014, 15:12Jackie: Jag inser att det kanske var att ge mig ut på lite väl tunn is detta att inte ha biokemiboken till hands när jag skrev som jag skrev. 🙂 Det är sisådär dryga 20 år sedan jag läste den delen av biokemin och sedan dess har det blivit mer studier av
Jackie: Jag inser att det kanske var att ge mig ut på lite väl tunn is detta att inte ha biokemiboken till hands när jag skrev som jag skrev. 🙂 Det är sisådär dryga 20 år sedan jag läste den delen av biokemin och sedan dess har det blivit mer studier av