Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFör gammal för sub40?
You need to log in to create posts and topics.

Halloj!

Jag börjar så smått tvivla på mitt mål att nå sub40 på milen. Kan det vara så att jag helt enkelt börjar bli för gammal (36 i år) eller är det något annat? Fick diagnosen gubbvad i början av veckan...när kan jag nu springa snabbt igen? Hopplöst j

Du har 10 år till på dig. Minst. Jag kan inte uttala mig om gubbvad specifikt, generellt blir man kvitt skador genom att sköta rehaben, starta upp långsamt och sen jobba förebyggande för att bli kvitt orsaken istället för att bara ta symptomen. Styrketrän

Har du inställningen att du är för gammal kan du få problem att komma under 40. Ett bra sätt att inte lyckas är alltid att ha inställningen att det inte kommer att gå av en massa orsaker.

Evy Palm gjorde 32 minuter på milen som 46-åring.

Bra där Mackan.
Jag klarade sub 40 när jag var en bra bit över 50.
32 som 46-åring klarade jag ej.
Evy (t+)

Våra (Högby IFs) klubbrekord i K45 & M65 är fortfarande under 40min. Därmed inte sagt att alla yngre personer fixar sub 40, du kanske inte gör det, men det beror isåfall mer på bristande motivation, talang, träningsinsats m.m. snarare än åldern. Stigande

Jag är snart 38 och tänker göra sub40 igen till sommaren. Eller nästa år om det inte går i år... Visst blir det svårare att träna hårt och man får kanske vara lite mer noggrann med återhämtning och vila, men det är absolut ett mål som går att nå!

När det

Jotack, jag vet vem Evy Palm är...alla är ju dock inte skapta som hon 🙂 Sen började ju hon träna när hon var 38 och hade sin topp vid 47 eller något liknade.

Gett upp har jag inte heller men ibland känns det segt, jag vill ju springa (fort), inte ha on

Det är skadorna som drar ner motivationen som är det stora hindret skulle jag tippa. Annars är det bara att ligga i.

Var och lyssnade på Fredrik Uhrbom häromkvällen som berättade att hans 41-årige träningskompis i Spanien springer 10000 meter på sub 30 min.

Genetiska förutsättningar (=talang) och att träna smart (inte mer fart än vad kroppen tål för då kommer gubbvaden som ett brev på posten) är viktigare än åldern.