Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFör gammal för sub40?
You need to log in to create posts and topics.

Jag var närmare 40 när jag satte mitt mål att springa sub 40 på milen. När jag var 42 klarade jag det och sprang midnattsloppet på 39.49. Mitt pb är satt vid 47 års ålder.

Kan inte bidra till så mycket till diskussionen mellan er som satsar på kortare distanser än mig - den kortaste distansen jag satsade på sist var 10M (16+ K), som jag körde på 76 sist jag körde det (länge sedan). Poängen är att det är svårt att fixa det o

Att 36 år skulle vara för gammalt för sub 40 tror jag inte ett ögonblick på. Själv började jag springa vid 46 års ålder. Före det då hade jag i stort sett aldrig idrottat i hela mitt liv. Jag gillar i och för sig inte 10 km utan tycker att halvmaran är de

Nästan alla som skriver här är långdistanslöpare, och utgår från sin egen situation. Därför blir det lätt att dra slutsatsen att det inte skall vara något problem.

Nu vet jag inte hur stor skillnad det är, men om man har en stor andel explosiva typ 2-mus

Sprang milen på 43 min senast när jag var 14 år nu är jag 40år.... inspirerande att läsa att det ska vara möjligt att komma under sub 40.

Gubbvad är väl något man får när man tränar fel? Överbelastar vaden vid intensiv träning.
Min senaste gubbvad drog

Gubbvaden härstammar nog ifrån min högra gluteus. Den hade låst sig varför biceps femoris fick överarbeta och blev stel och låste sig varför soleus fick ta i och jobba på lite hårdare...ond cirkel som är ganska logisk 🙂

Jag har iofs alltid haft problem

Tyckte det var vansinnigt roligt att läsa "för gammal" och sedan se åldern sub 40. Mitt mål är annars sub 40 efter 60. Tävlar ju i M60 nästa år och får se om jag orkar träna, och vill prioritera detta, så mycket som behövs för mig att göra sub 40.

Lycka till Leif.
Hade Funbeat funnits på 90-talet så hade jag nog försökt.

Lars P. Hur många typer sprintmuskler finnes och när gör de ej längre nytta för ett bra resultat.
Usain Bolt har ju diskuterats och om huruvida han skulle klara 10K sub 40 min.

Jag var också sprinter i tonåren. Var tillräckligt duktig för att tex. vinna allt i skolan. Men inte bättre än att vid distriktstävlingar komma till finalen, och där ligga bland de sista. Sprang aldrig längre än typ 400 m.
Vid 35 började jag helt från bö

Började träna löpning 2008 vid 36-års ålder. Trots en del skadebekymmer blev tiderna på alla sträckor stadigt bättre och 2012 (dvs när jag var 40) gjorde jag sub 40 för första och andra gången. Framförallt var det vissa teknikjusteringar och träning med l