Quote from Funbeat user on 20 April 2013, 17:08Mackan, 10-20 mil i veckan i många år var verkligen en gardering av dig. 🙂 När jag ser en av mina löparkompisar här i Knivsta, Mats Tornell med stormsteg närma sig sub40 på milen med knappt 100 mil från årsskiftet så inser man att det kan gå rätt bra fö
Mackan, 10-20 mil i veckan i många år var verkligen en gardering av dig. 🙂 När jag ser en av mina löparkompisar här i Knivsta, Mats Tornell med stormsteg närma sig sub40 på milen med knappt 100 mil från årsskiftet så inser man att det kan gå rätt bra fö
Quote from Jonny Persson on 20 April 2013, 17:24Alltså, väldigt många klarar att gå under 40 minuter på milen på mycket mindre träning än så! En del på knappt någon träning alls.
Men för de som säger att de inte kan trots att de har försökt så nämner jag de siffrorna eftersom jag tror väldigt få verkl
Alltså, väldigt många klarar att gå under 40 minuter på milen på mycket mindre träning än så! En del på knappt någon träning alls.
Men för de som säger att de inte kan trots att de har försökt så nämner jag de siffrorna eftersom jag tror väldigt få verkl
Quote from Funbeat user on 20 April 2013, 18:08Jag är 100% övertygad att jag skulle klara sub 40 på milen som 60+ om jag försökte nå min fulla potential (och inte drog på mig skador av det). Men det tänker jag inte testa, men jag vet att för mig räcker det inte med de 3-4mil/v som jag kört de senaste
Jag är 100% övertygad att jag skulle klara sub 40 på milen som 60+ om jag försökte nå min fulla potential (och inte drog på mig skador av det). Men det tänker jag inte testa, men jag vet att för mig räcker det inte med de 3-4mil/v som jag kört de senaste
Quote from Funbeat user on 20 April 2013, 18:33Lars,
mitt intryck är att det tar många år att träna upp uthålligheten om man inte har tränat upp den tidigare i livet, och det krävs många timmar i veckan. Kan det inte vara det som är förklaringen istället? Om man tror att man saknar de genetiska förut
Lars,
mitt intryck är att det tar många år att träna upp uthålligheten om man inte har tränat upp den tidigare i livet, och det krävs många timmar i veckan. Kan det inte vara det som är förklaringen istället? Om man tror att man saknar de genetiska förut
Quote from Funbeat user on 20 April 2013, 18:39Jag har ju en jämnårig kompis som länge siktade på 3:30 på marathon. Men nu har han under några år ökat dosen och är nu uppe på dryga 8mil/v och siktar istället på sub 3h på marathon. Och det tror jag han tar i år. Ytterligare ett exempel på att om man pr
Jag har ju en jämnårig kompis som länge siktade på 3:30 på marathon. Men nu har han under några år ökat dosen och är nu uppe på dryga 8mil/v och siktar istället på sub 3h på marathon. Och det tror jag han tar i år. Ytterligare ett exempel på att om man pr
Quote from Funbeat user on 20 April 2013, 20:26På 60-talet sprang jag normalt 1 mil/veckan. I undantagsfall 2.
Jag hade aldrig i livet klarat sub. 40 på 10K men sub 50 sek på 400 meter.70-talet noll spring. Läkarorder på grund av trasiga knän + lite annat.
1982 chansade jag och började springa s
På 60-talet sprang jag normalt 1 mil/veckan. I undantagsfall 2.
Jag hade aldrig i livet klarat sub. 40 på 10K men sub 50 sek på 400 meter.
70-talet noll spring. Läkarorder på grund av trasiga knän + lite annat.
1982 chansade jag och började springa s
Quote from Funbeat user on 20 April 2013, 20:34Klas: Jag tror inte att det finns några vetenskapliga bevis för att man kan omvandla typ 2-muskler till typ 1.
Men det är säkert som Mackan säger, även en uttalad sprinter kan, med tillräcklig träning, klara sub 40 (så länge som man inte blir skadad och
Klas: Jag tror inte att det finns några vetenskapliga bevis för att man kan omvandla typ 2-muskler till typ 1.
Men det är säkert som Mackan säger, även en uttalad sprinter kan, med tillräcklig träning, klara sub 40 (så länge som man inte blir skadad och
Quote from Funbeat user on 20 April 2013, 22:56http://en.wikipedia.org/wiki/Ed_Whitlock
Här har du lite bevis på att du har 40 år på dig att klara av sub 40
http://en.wikipedia.org/wiki/Ed_Whitlock
Här har du lite bevis på att du har 40 år på dig att klara av sub 40
Quote from Funbeat user on 21 April 2013, 09:07Lars, det stämmer bra med mina erfarenheter också, att de flesta löparna på forum är långdistansare, eftersom de 1) har stor andel långsamma fibrer eller 2) _tror_ att de har en stor andel långsamma fibrer. Motionärer generellt sett övervärderar sin "tala
Lars, det stämmer bra med mina erfarenheter också, att de flesta löparna på forum är långdistansare, eftersom de 1) har stor andel långsamma fibrer eller 2) _tror_ att de har en stor andel långsamma fibrer. Motionärer generellt sett övervärderar sin "tala
Quote from Funbeat user on 21 April 2013, 09:49Detta får väl anses vara en kvalitetstråd.
Sub 40 minuter är bra, väldigt bra.Om man nu försöker översätta detta till marathon så vill jag påstå att det är fler på Funbeat som klarar 40 min. på 10K än 2:50 på marathon.
Tror också att det är fler som
Detta får väl anses vara en kvalitetstråd.
Sub 40 minuter är bra, väldigt bra.
Om man nu försöker översätta detta till marathon så vill jag påstå att det är fler på Funbeat som klarar 40 min. på 10K än 2:50 på marathon.
Tror också att det är fler som