Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningFörbättra läget i vattnet
You need to log in to create posts and topics.

Jag testade att ta det lite lugnare idag, försökte verkligen att simma aslångsamt, och då upplevde jag att vattenpositionen blev bättre också. Mitt bensjunkarproblem kanske beror på att jag vevat och sparkat för häftigt helt enkelt. Men det ligger nog ock

Men simmar man för sakta så är väl risken att man tappar lite av flythjälpen man får med lite högre fart, framförallt den lilla vågen som bildas runt huvudet som gör det enklare att andas så man slipper vrida huvudet så mycket.

Precis IceMan , jag tävlade i simning under en tidsperiod på 12 år och jag har aldrig kunnat flyta på rygg , benen sjunker som sten. Men det var aldrig något som jag tänkte på .

"...Men simmar man för sakta så är väl risken att man tappar lite av flythjälpen man får med lite högre fart,"
Ja, fast tanken för mig är att använda benen för att driva på framåt inte för att få upp benen. Och då måste jag börja med att lära mig flyta.

Vi fick göra en bra övning på fortsättningskursenkursen i går kväll.
Först flyta i pilen, med avspark från kanten, och fokusera på att minimera vattenmotståndet. När farten/luften tog slut avslutade man, så ingen andning att tänka på.
Efter ett par gånge

Jag tror det har mycket med vattenvanan att göra. Om man lär sig simma som liten då får man vattenvanan i sig och då blir det också lättare att slappna av och få bra vattenläge. Det räcker att man är bara lite obekväm och spänd i vattnet för att det skall

http://swimshop.klubbensport.se/Avdelinger/Swimshopse/Simutrustning/Dolme/Finis-Rangs-Pullbuoy---Junior--CS537-p0000053137.aspx

Kolla dessa - jag har använt istället för dolme och vilken skillnad! sen när jag ta av de har jag kunnat simma lugnt utan beky

Har simmat o sportdykt massor hela livet, men har ändå problem med vattenläge. Om jag inte använder dolme eller fenor förstås. Ska prova det där med att inte trycka neråt med armana i början!

jag tränar nu TI sim och i kombination med de där svarta pull rangs har jag kunnat förbättra mitt vattenläge. Det går jättebra nu att simma även utan, jag är nog inte den fortaste men nöjd med utvekclingen.
Dock den där med downhill simning som TI föreslå

Men, säger inte TI nej-nej-nej till dolmar, paddlar och flytbrädor?