Quote from Guest on 15 February 2011, 19:04Ibland känner jag av mitt vänstra knä en del när jag springer. Jag upplever det lite som en svaghet/instabilitet som gör det känsligt och det uppträder inte efter/under alla pass. Jag har upplevt löparknä och det är annorlunda och sedan dess är jag noga m
Ibland känner jag av mitt vänstra knä en del när jag springer. Jag upplever det lite som en svaghet/instabilitet som gör det känsligt och det uppträder inte efter/under alla pass. Jag har upplevt löparknä och det är annorlunda och sedan dess är jag noga m
Quote from Funbeat user on 15 February 2011, 19:14Min chiropraktor sa åt mig att göra just bencurl för att stärka muskeln som sitter precis ovanför knäskålen på insidan. Enl honom så använder man musklerna på utsida mycket vid just löpning och cykling och denna övning skulle man då göra för att undvika l
Min chiropraktor sa åt mig att göra just bencurl för att stärka muskeln som sitter precis ovanför knäskålen på insidan. Enl honom så använder man musklerna på utsida mycket vid just löpning och cykling och denna övning skulle man då göra för att undvika l
Quote from Funbeat user on 15 February 2011, 19:24Hm, jag tror ju på att göra övningar utan maskin om du vill kunna stabilisera ditt steg. I maskin behlvs inga stabiliserande muskler. Bencurl funkar jättebra på boll (testa enbent om du tycker det är för lätt. jag klarar en (1) enbent....). Utfallssteg gö
Hm, jag tror ju på att göra övningar utan maskin om du vill kunna stabilisera ditt steg. I maskin behlvs inga stabiliserande muskler. Bencurl funkar jättebra på boll (testa enbent om du tycker det är för lätt. jag klarar en (1) enbent....). Utfallssteg gö
Quote from Funbeat user on 15 February 2011, 19:37Anna, kan du förklara för en som inte begriper hur man gör bencurl på boll? Sittande och liggande i ben/lårcurlmaskiner har jag däremot testat.
Anna, kan du förklara för en som inte begriper hur man gör bencurl på boll? Sittande och liggande i ben/lårcurlmaskiner har jag däremot testat.
Quote from Funbeat user on 15 February 2011, 19:41* Försök göra övningarna med ett ben i taget om möjligt.
* Försök inkludera balansplatta/pilatesboll i övningarna för att skapa obalans (har du tillgång till vibrationsplatta fungerar även det).
* Försök aktivera "core" muskulaturen i samma övningar.ex.
* Försök göra övningarna med ett ben i taget om möjligt.
* Försök inkludera balansplatta/pilatesboll i övningarna för att skapa obalans (har du tillgång till vibrationsplatta fungerar även det).
* Försök aktivera "core" muskulaturen i samma övningar.
ex.
Quote from Funbeat user on 15 February 2011, 19:41Anna, du bad - med tveksamhet - om det. 😉 Kliv av bollen, och kör med större vikter.
Se även denna diskussion:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=937134
Anna, du bad - med tveksamhet - om det. 😉 Kliv av bollen, och kör med större vikter.
Se även denna diskussion:
Quote from Funbeat user on 15 February 2011, 19:50Magnus: Varken länken eller tipset var nytt, jag lyfter så tungt jag kan.. Jag har tom skrivit i den tråden du just länkade till.
Bencurl på boll: Ligg på rugg med benen upp på bollen, luft upp rumpan och rulla bollen mot dig genom att vika in underbenen
Magnus: Varken länken eller tipset var nytt, jag lyfter så tungt jag kan.. Jag har tom skrivit i den tråden du just länkade till.
Bencurl på boll: Ligg på rugg med benen upp på bollen, luft upp rumpan och rulla bollen mot dig genom att vika in underbenen
Quote from Funbeat user on 15 February 2011, 19:53Jamendåså, då är det ju bara att välja själv om du vill vara kvar på bollen, eller om du vill bli stark! 😉
Edit: Jasså du kallar det bencurl? Tror min sjukgymnast sa höftlyft, det är så jag noterar den som. Övning som gör ont... 🙁
Jamendåså, då är det ju bara att välja själv om du vill vara kvar på bollen, eller om du vill bli stark! 😉
Edit: Jasså du kallar det bencurl? Tror min sjukgymnast sa höftlyft, det är så jag noterar den som. Övning som gör ont... 🙁
Quote from Funbeat user on 15 February 2011, 19:59Ah, vad det så du menade Anna. Då skulle jag nog hellre rekommendera knäböj. Där kan man lasta på mer vikt och det tar garanterat på stabiliserande muskler, även core.
Ah, vad det så du menade Anna. Då skulle jag nog hellre rekommendera knäböj. Där kan man lasta på mer vikt och det tar garanterat på stabiliserande muskler, även core.
Quote from Funbeat user on 15 February 2011, 20:00Hm, definitionen på bencurl är just nu lite flytade. Jag har aldrig använt en maskin....
http://www.dintraning.se/ovning/42/Bencurl-Liggande.html
?
Hm, definitionen på bencurl är just nu lite flytade. Jag har aldrig använt en maskin....
http://www.dintraning.se/ovning/42/Bencurl-Liggande.html
?