Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFörebyggande knäövningar
You need to log in to create posts and topics.

Fast för framsida lår, quads curl, var maskinen just Annas (och min) invändning att det är bättre utan maskin för med t.ex. utfall så får du träna knäts stabiliserande muskler oxå och du isolerar inte quads som du gör i maskin. Detta är väldigt viktigt fö

AM. Jag har inget emot stabiliserande övningar. Har just lärt mig hoppa upp på balansbollen (fitnessboll eller vad det heter), göra några squat och jonglera med tre tennisbollar. Det tog hela januari och är säkert jättebra om man inte slår sig.
Fast det j

Tillägg: Den övning som jag trodde kallades höftlyft kallades i själva verket bäckenlyft av min sjukgymnast. Man drar bollen till sig med benen samtiidigt som bäckenet lyfts. Den tar i nedre delena av baksidan lår. Om nu någon bryr sig.

AM, Du skrev:

"Utfallssteg framför spegel så att du kan kolla att knät inte rör sig i sidled det minsta. Knät ska va rakt över mittersta tån, ingen annan stans."

Tror att även sätesmusklerna/höfterna ska tränas, om man ser tendenser till att knät faller

Sylvia, inte hos Sportrehab i Gbg. Kan det vara dialektalt? 😉

Tack! Massor med bra information och förslag! Jag tror också på övningar utan maskiner just för att få med alla små stabiliserande muskler. Nu har jag en hel del att experimentera med!

Kan vara så Magnus.

Men faktum kvarstår; översätter man ordet curl får ordet alltid btydelse av att något böjs. Böjer man i knäleden genom att dra in bollen under kroppen så "curlas" knäleden=hamstrings curl. Vid bäckenlyft är det inget som böjs. Inte i

Curling?

David - det är samma ord ja. Curling syftar på att stenen går i en båge mot boet genom att den roterar.

Edit: Sylvia nedan är lite långsam 😉

Rätt David. Vad jag har hört kommer benämningen på sporten från engelskan och betyder "rotation".

Att man "curlar" sina barn/sin partner betyder att man sopar vägen framför dem...

Men jag kan ha hört fel.