Quote from Guest on 27 June 2008, 13:27Verkar vara väldigt vanligt med skador pga löpning om man läser diverse trådar här. Det vore ju smartare att träna så att man inte blev skadad.
Så vad borde man träna för att förebygga skador förutom det gamla vanliga med att träna varierat, återhämtning
Verkar vara väldigt vanligt med skador pga löpning om man läser diverse trådar här. Det vore ju smartare att träna så att man inte blev skadad.
Så vad borde man träna för att förebygga skador förutom det gamla vanliga med att träna varierat, återhämtning
Quote from Funbeat user on 27 June 2008, 13:37det absolut bästa i skadeförebyggande syfte är att lära sig ett korekt löpsteg.
det absolut bästa i skadeförebyggande syfte är att lära sig ett korekt löpsteg.
Quote from Funbeat user on 27 June 2008, 13:38Ja, nu är jag inte så aktiv längre - ska bli! - men jag har förstått betydelsen av bra skor och inlägg (det senare om man har minsta lilla tendens till annat än ett neutralt löpsteg) OCH styrketräning av benmuskler, inte minst runt knät.
Det är lätt att t
Ja, nu är jag inte så aktiv längre - ska bli! - men jag har förstått betydelsen av bra skor och inlägg (det senare om man har minsta lilla tendens till annat än ett neutralt löpsteg) OCH styrketräning av benmuskler, inte minst runt knät.
Det är lätt att t
Quote from Funbeat user on 27 June 2008, 13:42I senaste numret av RS stod det att det var förenat med stor skaderisk att laborera med sitt löpsteg. Det stod också något om att ren "framfotslöpning" bara var för sprinters.
(#)
I senaste numret av RS stod det att det var förenat med stor skaderisk att laborera med sitt löpsteg. Det stod också något om att ren "framfotslöpning" bara var för sprinters.
(#)
Quote from Catharina Brattlin on 27 June 2008, 13:44Jag har, tack o lov, aldrig varit skadad under min korta löparkarriär (1,5 år) trots att jag kör både kvalitetspass som backintervaller, vanliga långa intervaller och långpass. Det mesta på asfalt dessutom. Mitt löpsteg som jag har, har jag alltid haft oc
Jag har, tack o lov, aldrig varit skadad under min korta löparkarriär (1,5 år) trots att jag kör både kvalitetspass som backintervaller, vanliga långa intervaller och långpass. Det mesta på asfalt dessutom. Mitt löpsteg som jag har, har jag alltid haft oc
Quote from Funbeat user on 27 June 2008, 13:49Balansplatta har hjälpt mej att tåla feltramp i terräng bättre, och att bli mindre stel i vader och vrister.
Balansplatta har hjälpt mej att tåla feltramp i terräng bättre, och att bli mindre stel i vader och vrister.
Quote from Funbeat user on 27 June 2008, 14:10Jag har ju tidigare varit aktiv inom judo och vi körde väldigt mycket styrkegymnastik och smidighetsövningar både för att undvika skador och givetvis för att bli bättre på judo. Även alla bollidrotter, tom golfen, som jag har hållit på med eller fått inbl
Jag har ju tidigare varit aktiv inom judo och vi körde väldigt mycket styrkegymnastik och smidighetsövningar både för att undvika skador och givetvis för att bli bättre på judo. Även alla bollidrotter, tom golfen, som jag har hållit på med eller fått inbl
Quote from Funbeat user on 27 June 2008, 14:24Krister: Betr Coreövningar - välkommen till "Plankan-utmaningen" (finns speciell grupp för det här). 🙂
Krister: Betr Coreövningar - välkommen till "Plankan-utmaningen" (finns speciell grupp för det här). 🙂
Quote from Funbeat user on 27 June 2008, 14:42Krister, här finns en artikel om bålstabilitet för löpare: http://www.fleetrunner.se/balstabilitet.htm
Krister, här finns en artikel om bålstabilitet för löpare: http://www.fleetrunner.se/balstabilitet.htm
Quote from Funbeat user on 27 June 2008, 15:37Anne: Perfekt, det var något sånt jag var ute efter. (t+) Beträffande plankanutmaningen så återkommer jag. (H)
Anne: Perfekt, det var något sånt jag var ute efter. (t+) Beträffande plankanutmaningen så återkommer jag. (H)