Quote from Bjarne Lewin on 28 June 2008, 13:03jag tror att det är viktigt att träna skadeförebyggande. Problemet med det är nog att man måste ha ett individuellt program. Jag har varit hos sjukgymnasten ett antal gånger för att få upp min bålstabilitet igen. På den tiden jag tränade judo tror jag att
jag tror att det är viktigt att träna skadeförebyggande. Problemet med det är nog att man måste ha ett individuellt program. Jag har varit hos sjukgymnasten ett antal gånger för att få upp min bålstabilitet igen. På den tiden jag tränade judo tror jag att
Quote from Funbeat user on 29 June 2008, 20:39Sylvia, jag tror du har rätt. Man hör så många tips om hur man ska ändra på sig själv för att passa sin träning. Kanske borde man tänka tvärtom, anpassa sin träning och sin utrustning efter den man är!?
Till exempel det här med löpsteg, att det skulle va
Sylvia, jag tror du har rätt. Man hör så många tips om hur man ska ändra på sig själv för att passa sin träning. Kanske borde man tänka tvärtom, anpassa sin träning och sin utrustning efter den man är!?
Till exempel det här med löpsteg, att det skulle va
Quote from Catharina Brattlin on 29 June 2008, 20:58Ulla, precis så tänker jag. Att anpassa sin träning efter sina egna förutsättningar. Varför ska man gå emot kroppen och tvinga den till något den inte är gjord för. Som t ex det här med löpsteg. Visst, det ser ruskigt snyggt ut att springa som "den och de
Ulla, precis så tänker jag. Att anpassa sin träning efter sina egna förutsättningar. Varför ska man gå emot kroppen och tvinga den till något den inte är gjord för. Som t ex det här med löpsteg. Visst, det ser ruskigt snyggt ut att springa som "den och de
Quote from Funbeat user on 29 June 2008, 21:13Absolut - jag tror också att kroppen hittar sitt eget löpsteg, det ultimata löpsteget för just min kropp. Det enda jag riktigt tror på vad gäller löpsteg är att man inte ska springa med för långt steg och landa framför kroppen (ineffektivt tycker jag).
J
Absolut - jag tror också att kroppen hittar sitt eget löpsteg, det ultimata löpsteget för just min kropp. Det enda jag riktigt tror på vad gäller löpsteg är att man inte ska springa med för långt steg och landa framför kroppen (ineffektivt tycker jag).
J
Quote from Funbeat user on 29 June 2008, 22:13...och alla de ultraproffssteg du beskriver har gemensamt att stegen är små och frekventa utan att benen lyfts överdrivet mycket och att löparna inte studsar när de springer utan håller en hyfsat horisontell linje = ett skadeförebyggande löpsteg helt enke
...och alla de ultraproffssteg du beskriver har gemensamt att stegen är små och frekventa utan att benen lyfts överdrivet mycket och att löparna inte studsar när de springer utan håller en hyfsat horisontell linje = ett skadeförebyggande löpsteg helt enke
Quote from Catharina Brattlin on 29 June 2008, 22:22Men Fredrika, vem har bestämt vad som är ett funktionellt och ergonomiskt riktigt löpsteg? Och hur kan man, som nybörjare, springa med konstgjorda steg. Man springer som är byxad till att klara...som är ens naturliga rörelsemönster...som är ens egen kropp
Men Fredrika, vem har bestämt vad som är ett funktionellt och ergonomiskt riktigt löpsteg? Och hur kan man, som nybörjare, springa med konstgjorda steg. Man springer som är byxad till att klara...som är ens naturliga rörelsemönster...som är ens egen kropp
Quote from Funbeat user on 29 June 2008, 22:53Sylvia, det bedrivs en hel del forskning om detta, det handlar inte om att "bestämma" något utan att undersöka orsak och verkan.
Det här med naturliga rörelsemönster... alla rörelser lärs in vid något tillfälle, och lärs även om på grund av olika paramet
Sylvia, det bedrivs en hel del forskning om detta, det handlar inte om att "bestämma" något utan att undersöka orsak och verkan.
Det här med naturliga rörelsemönster... alla rörelser lärs in vid något tillfälle, och lärs även om på grund av olika paramet
Quote from Catharina Brattlin on 29 June 2008, 23:00Tack för en väldans bra genomgång, Fredrika. 🙂
Och jag kan inte annat än hålla med, iaf vad gäller mig själv. Det längsta jag någonsin har sprungit är 23 km och som mesta veckodos 5 mil, så då ligger jag ju inte riktigt lika risigt till vad gäller skad
Tack för en väldans bra genomgång, Fredrika. 🙂
Och jag kan inte annat än hålla med, iaf vad gäller mig själv. Det längsta jag någonsin har sprungit är 23 km och som mesta veckodos 5 mil, så då ligger jag ju inte riktigt lika risigt till vad gäller skad
Quote from Funbeat user on 29 June 2008, 23:02Nja med de volymerna så tror jag nog du springer ganska sjysst redan om du hållt på längre än säg två år och inte haft problem ännu 🙂
Nja med de volymerna så tror jag nog du springer ganska sjysst redan om du hållt på längre än säg två år och inte haft problem ännu 🙂
Quote from Funbeat user on 30 June 2008, 08:15"...och alla de ultraproffssteg du beskriver har gemensamt att stegen är små och frekventa utan att benen lyfts överdrivet mycket och att löparna inte studsar när de springer utan håller en hyfsat horisontell linje = ett skadeförebyggande löpsteg helt enk
"...och alla de ultraproffssteg du beskriver har gemensamt att stegen är små och frekventa utan att benen lyfts överdrivet mycket och att löparna inte studsar när de springer utan håller en hyfsat horisontell linje = ett skadeförebyggande löpsteg helt enk