Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFörebyggande rehabträning
You need to log in to create posts and topics.

Har läst senaste inläggen om löpsteg, och visst har alla rätt ang. det mesta. MEN att ta "korta trippade steg" är INTE rätt väg att gå om man vill springa fort på upp till milen - halvmaran. Och då menar jag springa fort, och springa dessa sträckor. Då gä

Fredrika och Frida.
När jag startade den här tråden så var jag ute efter exempel på övningar som skulle minska risken att bli skadad.
Förutsättningen var att löpstilen, skorna, vikten, ökningen av löpsträckorna osv... var OK. I judo som jag har hållit på

Stretcha så här så slipper du förhoppningsvis löparknä:
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8173

BILD:http://www.marathon.se/images/upload/Malin77.jpg

Och sidan om bålövningar har du redan fått... och så ett lite halv-vetenskapligt tips: låtsas att du är ett barn ibland. Men med måtta. Dvs. hoppa, skutta, grodhopp, lek i lekpark, klättra upp och kryp under - kort och gott håll igång hela kroppen och all

Jag försöker träna så allround som möjligt eftersom jag har haft som ett litet projekt för att bygga upp kroppen efter sjukdom. Gym, löpning, vindsurfing, skidor osv... Behandlingen gjorde tyvärr att jag fick försvagade leder och muskelfästen och därför f

Frida: Fantastiska idéer, som vanligt. Synd att min hjärna är så motsträvig och vägrar komma ihåg såna tips. Själv har jag gjort sånt som att skutta fram ett varv på ett terrängspår, enbart med hoppsasteg, och självklart lekt med frågan: Kan man springa

Sammanfattning för förebyggande rehabträning.

Ska komplettera min träning med:
- några ytterligare stretch-varianter.
- bålstabiltetsövningar.
- balansövningar.
- samt köra lite mer hopprep för att stärka både skelett, senor och vadmuskler(det sista läs

Frida, det är väl ändå rätt ofräscht att plocka upp besticken med tårna?

Massa bra tips man får här.

Jag kan bara tillägga en liten pryl. Jag får ofta ont i ryggen efter jag sprungit. Jag kan nästan aldrig springa fort för då kommer problemen direkt. Ja

Du får väl tvätta fötterna!

Sök på MAQ så hittar du info om en modell för stabilitetsträning som vi kört en del på friidrottens juniortränarutbildning i vinter. Jag har använt de övningarna på några av mina aktiva efter kursen och med hjälp av dessa hittat vad var och en behöver trä