Quote from Guest on 18 July 2011, 16:46Jag ska springa ett testlopp på 10 000m imorgon på bana.
Mitt mål är sub40, fortare är en bonus.
Vad är den bästa taktiken?
Har bara sprungit 2-3 lopp i hela mitt liv, aldrig på bana och har därför dålig koll på taktik.Min plan är att hålla exakt 4:00m
Jag ska springa ett testlopp på 10 000m imorgon på bana.
Mitt mål är sub40, fortare är en bonus.
Vad är den bästa taktiken?
Har bara sprungit 2-3 lopp i hela mitt liv, aldrig på bana och har därför dålig koll på taktik.
Min plan är att hålla exakt 4:00m
Quote from Funbeat user on 18 July 2011, 16:56Spring jämnt. Rusa INTE första km. Om du vet med dig att du har kapaciteten för 40:00 ska du alltså -idealt- springa varje varv på 96 sekunder (varje 100 m på 24 sekunder). PIP. Förhoppningsvis med en spurt på slutet som tar dig under 40:00.
Tillägg: Eft
Spring jämnt. Rusa INTE första km. Om du vet med dig att du har kapaciteten för 40:00 ska du alltså -idealt- springa varje varv på 96 sekunder (varje 100 m på 24 sekunder). PIP. Förhoppningsvis med en spurt på slutet som tar dig under 40:00.
Tillägg: Eft
Quote from Funbeat user on 18 July 2011, 19:00Du kommer inte känna dig pigg efter 8km. Tyvärr... Har du aldrig sprungit på bana innan så gissar jag att du kommer få lite problem. Det är väldigt speciellt och framförallt att springa 25 varv. Du kommer få ont/trött av att du alltid svänger åt vänster.
Du kommer inte känna dig pigg efter 8km. Tyvärr... Har du aldrig sprungit på bana innan så gissar jag att du kommer få lite problem. Det är väldigt speciellt och framförallt att springa 25 varv. Du kommer få ont/trött av att du alltid svänger åt vänster.
Quote from Funbeat user on 18 July 2011, 19:11Tack för tipsen. Jo jag misstänker att det blir till att kriga. Kanske bättre att ha en snittakt på 3:55 än 4:04 när det är 2km kvar.
Jag sprang ett stadslopp på 13,2km med 4:18km tempo i mars detta år. Där fanns det en halvdryg backe. Går det att dra nå
Tack för tipsen. Jo jag misstänker att det blir till att kriga. Kanske bättre att ha en snittakt på 3:55 än 4:04 när det är 2km kvar.
Jag sprang ett stadslopp på 13,2km med 4:18km tempo i mars detta år. Där fanns det en halvdryg backe. Går det att dra nå
Quote from Funbeat user on 18 July 2011, 19:33Nej, det är troligen inte alls bättre att ha snittet 3:55 än 4:04 efter 8 km om du har 40:00-kapacitet (men inte mer). Då kommer du att vara helt slut och stumna ihop helt och du kan lätt tappa dessa 40 sekunder på de två sista km. Det var just det jag fö
Nej, det är troligen inte alls bättre att ha snittet 3:55 än 4:04 efter 8 km om du har 40:00-kapacitet (men inte mer). Då kommer du att vara helt slut och stumna ihop helt och du kan lätt tappa dessa 40 sekunder på de två sista km. Det var just det jag fö
Quote from Funbeat user on 18 July 2011, 19:49Sorry Sven! Spånade vidare lite på Oskars resonemang med att ha lite marginal inför de sista varven. Ska verkligen försöka hålla 4:00 från start till mål imorgon med en ev liten spurt sista varvet 😉 Jo, jag har nog max 40min hastighet skulle jag tro. Fas
Sorry Sven! Spånade vidare lite på Oskars resonemang med att ha lite marginal inför de sista varven. Ska verkligen försöka hålla 4:00 från start till mål imorgon med en ev liten spurt sista varvet 😉 Jo, jag har nog max 40min hastighet skulle jag tro. Fas
Quote from Funbeat user on 18 July 2011, 21:08"You can not bank time" - minns inte vem, men nån guru.
Så kör jämt.
"You can not bank time" - minns inte vem, men nån guru.
Så kör jämt.
Quote from Funbeat user on 18 July 2011, 21:13Förutom kurvan är underlaget lite konstigt om man är ovan. Var inte besviken om det inte går så bra som du hoppats, det kan ta nån manad att vänja sig vid ett elastiskt underlag
Förutom kurvan är underlaget lite konstigt om man är ovan. Var inte besviken om det inte går så bra som du hoppats, det kan ta nån manad att vänja sig vid ett elastiskt underlag
Quote from Funbeat user on 18 July 2011, 21:22Testade lite idag på en löparbana nära där jag bor. Kom fram till att en sko utan dämpning (terrängsko ICEBUG) var bättre/snabbare än min vanliga joggingsko med dämpning. (har bara dessa två par att välja mellan) Verkar det rimligt?
Eftersom att jag har
Testade lite idag på en löparbana nära där jag bor. Kom fram till att en sko utan dämpning (terrängsko ICEBUG) var bättre/snabbare än min vanliga joggingsko med dämpning. (har bara dessa två par att välja mellan) Verkar det rimligt?
Eftersom att jag har
Quote from Funbeat user on 18 July 2011, 21:27>Testade lite idag på en löparbana nära där jag bor. Kom fram till att
>en sko utan dämpning (terrängsko ICEBUG) var bättre/snabbare
>än min vanliga joggingsko med dämpning. (har bara dessa två par
>att välja mellan) Verkar det rimligt?Gordon Pirie hål
>Testade lite idag på en löparbana nära där jag bor. Kom fram till att
>en sko utan dämpning (terrängsko ICEBUG) var bättre/snabbare
>än min vanliga joggingsko med dämpning. (har bara dessa två par
>att välja mellan) Verkar det rimligt?
Gordon Pirie hål