Quote from Bertil Nolheim on 14 August 2009, 21:02Jag har samma erfarenhet efter ett handflatsstort skrubbsår på vaden. Tegaderm är lösningen. "Lufttorkning" gör att det spricker och blir infekterat, fy f-n.
Småsår är en helt annan sak.
Jag har samma erfarenhet efter ett handflatsstort skrubbsår på vaden. Tegaderm är lösningen. "Lufttorkning" gör att det spricker och blir infekterat, fy f-n.
Småsår är en helt annan sak.
Quote from Funbeat user on 14 August 2009, 21:05Ingen höjdare med en massa hår i såren som inte precis underlättar läkningen.
Ska man på det igen dagen efter så är det inte så myyyysigt.
Ingen höjdare med en massa hår i såren som inte precis underlättar läkningen.
Ska man på det igen dagen efter så är det inte så myyyysigt.
Quote from Funbeat user on 15 August 2009, 08:01Tegaderm andas inte bra, har sett hemska infektoner under täta Tegadermförband. Sätt på sk. kirurgtejp och låt sitta så länge såren fuktar, även när du duschar, det torkar efteråt. När såren slutat fukta ska du hålla dem mjuka med vanligt vaselin. Det bli
Tegaderm andas inte bra, har sett hemska infektoner under täta Tegadermförband. Sätt på sk. kirurgtejp och låt sitta så länge såren fuktar, även när du duschar, det torkar efteråt. När såren slutat fukta ska du hålla dem mjuka med vanligt vaselin. Det bli
Quote from Funbeat user on 15 August 2009, 08:32Du låter som en expert.
Du låter som en expert.
Quote from Funbeat user on 15 August 2009, 09:35Jag kan verkligen rekommendera att använda en salvkompress närmast såret och tejpa sedan en vanlig kompress (luddfri) utanpå. Salvkompressen fastnar inte i såret och den vanliga kompressen tar upp vätska. Har gjort några småvurpor med cykel och en jättevu
Jag kan verkligen rekommendera att använda en salvkompress närmast såret och tejpa sedan en vanlig kompress (luddfri) utanpå. Salvkompressen fastnar inte i såret och den vanliga kompressen tar upp vätska. Har gjort några småvurpor med cykel och en jättevu
Quote from Margot Andrén on 15 August 2009, 10:41Håller med Anders, det är så jag gör också (fungerade bra på ett 10x15 cm sår på låret). Det finns till och med plåster med salvkompress för mindre sår (populär bland inline åkare). Försökte köpa de hos apoteket, men där har man aldrig hört talas om sådan
Håller med Anders, det är så jag gör också (fungerade bra på ett 10x15 cm sår på låret). Det finns till och med plåster med salvkompress för mindre sår (populär bland inline åkare). Försökte köpa de hos apoteket, men där har man aldrig hört talas om sådan
Quote from Funbeat user on 15 August 2009, 13:11David, det vet du ju att jag är. Dessutom litar jag på våra plastikkirurger, de brukar få till såren snyggt.;)
David, det vet du ju att jag är. Dessutom litar jag på våra plastikkirurger, de brukar få till såren snyggt.;)
Quote from Fredrik Närenfors on 15 August 2009, 23:41"Tegaderm andas inte bra, har sett hemska infektoner under täta Tegadermförband. "
Skulle ju kjunna bero på att såret inte var ordentligt rengjort och att man inte bytte när man skulle.
"Tegaderm andas inte bra, har sett hemska infektoner under täta Tegadermförband. "
Skulle ju kjunna bero på att såret inte var ordentligt rengjort och att man inte bytte när man skulle.
Quote from Funbeat user on 16 August 2009, 09:28Ledsen att göra dig besviken, men så är det inte. Tegaderm är tätt, det finns alltid bakterier i huden och i såren och temperaturen är utmärkt för dessa bakterier att växa till i. Jag tycker Tegaderm är ett fantastiskt bra förband men bara till rena sår o
Ledsen att göra dig besviken, men så är det inte. Tegaderm är tätt, det finns alltid bakterier i huden och i såren och temperaturen är utmärkt för dessa bakterier att växa till i. Jag tycker Tegaderm är ett fantastiskt bra förband men bara till rena sår o
Quote from Fredrik Närenfors on 16 August 2009, 11:38Varför ska vi lägga ned diskussionen? Är det inte därför vi är här.
Jag *vet* att de stora skrubbsår jag ådragit mig på ben skinkor och rumpa under årens lopp - i samband med cykelvurpor på asfalt - har läkt fantastiskt bra och utan komplikationer eller
Varför ska vi lägga ned diskussionen? Är det inte därför vi är här.
Jag *vet* att de stora skrubbsår jag ådragit mig på ben skinkor och rumpa under årens lopp - i samband med cykelvurpor på asfalt - har läkt fantastiskt bra och utan komplikationer eller