Quote from Guest on 6 August 2013, 18:51Hej, förra sommaren började jag löpträna och hade som mål en mil. Målet nåddes och jag har under hela den tiden sprungit i antingen Nike Lunarglide 3 eller ett par gamla adidas response cushion - de senare är säkert sju år gamla. Jag har fortsatt springa
Hej, förra sommaren började jag löpträna och hade som mål en mil. Målet nåddes och jag har under hela den tiden sprungit i antingen Nike Lunarglide 3 eller ett par gamla adidas response cushion - de senare är säkert sju år gamla. Jag har fortsatt springa
Quote from Funbeat user on 6 August 2013, 19:01Såvitt jag förstår så finns det inget starkt vetenskapligt stöd för att skor som korrigerar för överpronation minskar skaderisken. De kanske till och med ökar den.
Så varför vill skoförsäljarna sälja på dig skor som korrigerar för överpronation?
Tja, en
Såvitt jag förstår så finns det inget starkt vetenskapligt stöd för att skor som korrigerar för överpronation minskar skaderisken. De kanske till och med ökar den.
Så varför vill skoförsäljarna sälja på dig skor som korrigerar för överpronation?
Tja, en
Quote from Funbeat user on 6 August 2013, 21:48Foten är gjord för att pronera, det är kroppens stötdämpning. Om du gillar dina gamla skor, köp nya likadana. Var försiktig med för mycket skydd, iläggssulor, stöd och andra konstigheter. Less is more, när det gäller skor.
Foten är gjord för att pronera, det är kroppens stötdämpning. Om du gillar dina gamla skor, köp nya likadana. Var försiktig med för mycket skydd, iläggssulor, stöd och andra konstigheter. Less is more, när det gäller skor.
Quote from Funbeat user on 7 August 2013, 09:44Har du kvar dina gamla skor så prova tillbaka ett tag och se om det känns bättre. Så skulle jag gjort.
Har du kvar dina gamla skor så prova tillbaka ett tag och se om det känns bättre. Så skulle jag gjort.
Quote from Funbeat user on 7 August 2013, 09:55Var hos en annan butik igår som kollade fötterna på platta, stillastående samt att jag gick i gången. De kom fram till exakt samma sak igen. Att Asics GT 2000 är perfekt för mig. Köpte en figursula de värmde åt mig att ha i för att avlasta hålfoten då ngn
Var hos en annan butik igår som kollade fötterna på platta, stillastående samt att jag gick i gången. De kom fram till exakt samma sak igen. Att Asics GT 2000 är perfekt för mig. Köpte en figursula de värmde åt mig att ha i för att avlasta hålfoten då ngn
Quote from Funbeat user on 7 August 2013, 10:24Jag har också börjat fundera på skor... När jag började springa igen efter typ 20 år var jag på Löplabbet och fick utprovat ett par Asics gel 1160 som skulle vara bra eftersom jag tydligen pronerar litegrann... Jag springer mest på asfalt men de sade att
Jag har också börjat fundera på skor... När jag började springa igen efter typ 20 år var jag på Löplabbet och fick utprovat ett par Asics gel 1160 som skulle vara bra eftersom jag tydligen pronerar litegrann... Jag springer mest på asfalt men de sade att
Quote from Funbeat user on 7 August 2013, 12:59Håller med K, M & K ovan. Ett pronationsstöd blockerar de facto fotvalvets egen stötdämpning så att isättningen blir stum. Tanken - att avlasta foten - är i grunden god men det blir uppenbarligen fel för många. Samtidigt som många verkar trivas med pronat
Håller med K, M & K ovan. Ett pronationsstöd blockerar de facto fotvalvets egen stötdämpning så att isättningen blir stum. Tanken - att avlasta foten - är i grunden god men det blir uppenbarligen fel för många. Samtidigt som många verkar trivas med pronat
Quote from Funbeat user on 7 August 2013, 19:18Själv har jag på grund av smärtor haft sulor i många, många år nu - och tycker (vilket redan diskuterats på Funbeat till dödagar) att korrigering är det som är rätt, om (notera om) det fungerar för en som individ. Dock är det värt att påpeka att jag, trot
Själv har jag på grund av smärtor haft sulor i många, många år nu - och tycker (vilket redan diskuterats på Funbeat till dödagar) att korrigering är det som är rätt, om (notera om) det fungerar för en som individ. Dock är det värt att påpeka att jag, trot
Quote from Funbeat user on 7 August 2013, 23:14Det blir ju lite fånigt när man försöker koka ner en diskussion om människans rörelseapparat till vilken typ av sko man ska använda, som att det skulle vara det enda som betyder något. Det finns mängder med exempel på folk som blivit av med sina besvär nä
Det blir ju lite fånigt när man försöker koka ner en diskussion om människans rörelseapparat till vilken typ av sko man ska använda, som att det skulle vara det enda som betyder något. Det finns mängder med exempel på folk som blivit av med sina besvär nä
Quote from Funbeat user on 9 August 2013, 10:57Henrik - Lite nyfiket, hur menar du när du säger att det felaktigt kallas pronation?
Henrik - Lite nyfiket, hur menar du när du säger att det felaktigt kallas pronation?