Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det jag tror han menar är at det först blir en pronation när man har gått förbi neutralläget och rullar vidare innåt. Om man landar på utsidan och rullar till neutralläge så har inte pronationen hunnit börja...

@ Anna
Du har inte funderat på att byta underlag till något skonsammare än asfalt? Har du väl fått problem med benhinnorna tror jag inte att någon annan sko löser problemen utan du behöver vänja benen vid den stötbelastning som löpning trots allt är och d

@ Valter
Jag har funderat på annat underlag, absolut... problemet med mig är att jag är så bekväm av mig och vet med mig att jag inte kommer iväg ut om jag måste ta mig till något motionsspår (där jag bor är det asfaltdjungel så det blir en bit att åka/kö

@ Anna. Benhinneproblem beror ofta på att man böjer foten för mycket uppåt, vilket är vanligt när man har skor med hög drop. Man ska sträva efter att ha så avslappnad fotled som möjligt under luftfasen, vilken är mycket enklare när man har skor med låg dr

Jag är ganska säker på att någon här på FB beskrev att han satt på golvet med fötterna utsträckta framför sig och böjde tårna så mycket han kunde mot sig och att efter några dagar hade det blivit bättre. En annan löpare, som haft besvär i flera år, om jag

@ Ola: Vad jag kan lista ut av beskrivningar på nätet har mina skor 9,5 mm drop - är det mycket?

Jag har tänkt mycket på det där med riskerna med hällöpning och försöker träna på att landa mer på mitten/främre delen av foten, men det är supersvårt! Min h

@ Sofi propp

Försäljarna kan ju mycket väl ha rätt i att du överpronerar lite grann men förmodligen har du vant dina fötter, vader etc vid neutrala skor och t.o.m skor åt supinationshållet (Adidas response cushion) så det verkar rätt att prova med lunarg

@ Anna

Benhinneinflammation kan ju ha många orsaker. Att byta underlag kan ju vara en anledning även om det verkar vanligare på våren vid löpning på hårt underlag efter att ha haft uppehåll under vintern. Själv har jag aldrig haft problem med benhinnor m

@Anna,

Millimetrar i drop är inte allt. Jag har skor med 10 mm drop som känns mycket "naturliga", medan ett par andra med 12 mm är helt ispringbara för mig idag. Men *generell* så ger lägre drop lättare med att landa mitt på foten. Om man nu ska prata ro

"Jag försöker sätta i foten rakt under kroppen och ta kortare steg,"
Bra, det är hemligheten, inte att landa på tårna/framfoten, utan att landa under kroppen

"men det känns som att jag trippar på tå och att varje steg bromsas upp när tårna tar i marken?