Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningfartlek eller intervaller eller?
You need to log in to create posts and topics.

"Du måste vara populäraste sparringpartnern i hela klubben "

Haha... tro det eller ej, men såna där saker händer väldigt lätt... inte bara för mig! =) Det är framför allt väldigt vanligt att båda parter träffar, och i en verklig situation hade den ena få

Tja - har du att välja på en ganska liten risk för överansträngning i löpspåret och att tappa huvudet när du fäktas är ju valet ganska lätt 🙂

Ett joggpass där du har jämn fart och hittar ett bra flyt och ett pass där du lägger in några tempoökningar, g

De är nog jämbördigt, gör det som känns kuligast.
Fartlek, är roligare, tycker jag.

Hejsan!
Det finns ett par norrmän som hävdar att 4-minutersintervaller är det bästa för att öka VO2_max. Alltså ungefär det som Robert R rekomenderade. De rekomenderar 4x4 minuter uppblandat med 3 minuters aktiv vila i ett tempo som är sånt att du inte ha

VO2Max är den kanske enskilt viktigaste "komponenten".

Lite grand om VO2Max:
http://www.pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=5521
http://www.scribd.com/doc/269138/Aerobic-highintensity-intervals-improve-VO2max-more-than-moderate-training

4x4-intervallerna ger resultat! Jag lägger hela vårens framsteg på dem ;)... eller mycket iaf...

Hm, varför kan jag tänka mig att man hostar när man sprungit in i en klinga ... 🙂

Vo2-maxintervaller ger säkert mycket, bara man verkligen orkar springa så fort att man kan ligga nära maxpulsen. Jag orkade inte det och gav upp den typen av intervaller för ett tag. Har nu inte kört såna på fyra månader, utan satsat på mycket snabbdistan

Jag försökte mig på den typen av intervaller ifjol. Tyckte att det var lätt att gå in i mjölksyre-väggen så man får nog köra det ett antal gånger. Sen tyckte jag att när jag sprang själv var det svårt att hålla intensiteten och när jag tränade med andra v

"Hm, varför kan jag tänka mig att man hostar när man sprungit in i en klinga ... :)"

(H) Lite grann kanske...

Såvida det inte regnar ikväll ska jag ut och springa lite hade jag tänkt, ska försöka testa intervaller. Misstänker att jag får börja lite min