Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningfartlek eller intervaller eller?
You need to log in to create posts and topics.

Fny, ang fyraminutersintervaller...Du ska hålla ett sånt tempo så att Du verkligen orkar med samtliga fyraminutersintervaller. Dvs orkar Du inte alla minutrarna, ska Du sänka tempot. Hastigheten ökar Du på så småningom när Du tycker att en intervall inte

Aha.... så det är alltså viktigare att jag orkar hålla ut i långa intervaller än att springa fort i kortare intervaller? Jag var lite inne på att ta 2 minutersintervaller men det är då inte bra... Oki... Då blir det 4minutersintervaller med relativt lågt

Huruvida korta intervaller är bättre än långa och vice versa, beror nog på vad man vill åstadkomma, tror jag (är ju ingen expert). Har dock förstått att vill man bli snabbare på långa distanser är det långa intervaller som gäller. Korta intervaller gör at

Tja mitt mål är ju egentligen tvådelat - dels vill jag orka springa längre, bara för att jag vill kunna springa längre. =) Alltså längre intervaller... Men samtidigt är ju mitt mål att orka med intensiv sparring utan att känna att jag får andnöd, så jag v

Hmmm, förstår precis vad Du menar, Fny. Jag brukar dock hävda att man blir bra på det man tränar. Vill Du orkar sparra utan att spy, är det just sparring Du ska träna, gärna längre ronder i högt tempo Intervallöpningen kan säkert hjälpa Dig med att få upp

Som sagt var ju inte löpningen i första hand ett självändamål i det här fallet, utan ett sätt att bli bättre på långsvärdsfäktning. Då är VO2max mycket mer intressant än tröskelpuls. Iofs ger tröskelträning också bra effekt på syreupptagningsförmågan, så

Fny, ni tränar väl sån där träning när man kör på fäktningens motsvarigheter till slagplankor och säck? Quintain och en fäktstolpe eller vad de kallas?

Du kan köra intervallträning genom att köra en sekvens mot "skenmål" så fort du orkar (två människor s

Långa eller korta intervaller är inte frågan utan båda på grund av att de påverkar uthålligheten i OLIKA energisystem.

Däremot är korta formhöjande och används ofta som toppning i kombination med andra övningar.
Det ska göra ont!

Jag håller med om att man ju främst blir bra på det man tränar, dvs för att orka sparras mer borde jag helt enkelt sparras mer. Men tyvärr begränsas jag av både lokal och tränignspartner, och jag kan vara glad om jag kan sparras en gång i veckan. Det är l

Vid syrebrist får jag lactat!