Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFivefingers
You need to log in to create posts and topics.

Innan du rusar åstad och lägger femtonhundra spänn på ett par fivefingers bör du väl prova att faktiskt springa barfota? Dra till nån fotbollsplan eller annan fin äng och jogga runt lite för att se hur det känns. Eftersom det ändå verkar vara en inskolnin

Kloka ord Jesper!

Det är inte så att man måste ha gorillaskor för att ha roligt med löpningen och definitivt inte för att springa snabbt. Men tycker man att det är kul så kan det som sagt vara ett bra tips att börja med att springa barfota på gräs för at

Jag har 5 par Fivefingers, och de är rätt olika. Precis som vanliga skor är olika.
Classic tycker jag är bäst som sandaler (eller reserv att ha i handen om jag springer barfota och det kan vara dåligt underlag på vägen.
Sprint är bra att springa med och o

Jespers tips var nog det enklaste och mest prisvärda. En mjuk gräsmatta barfota är nog den enklaste starten för att se om det är något som passar dig. Har du nära till en löparbana eller liknande platt "mjuk" hårt underlag så kan du ju provspringa barfota

Man måste inte springa på gräs eller löparbanor heller...Jag håller på att "busa" med fötterna genom att springa barfota sista biten på mina rundor. Asfalt är helt OK att springa på också, särskilt om den körs på av bilar ibland blir den riltigt slär och

Jag håller nog tyst.

Synd Lars, jag är lite nyfiken på vad du har att säga. 🙂

Däremot tror jag inte på rådet att testa på gräsmatta. I och för sig helt trevligt, men det ger ingen förvarning om hur det är att springa på hårt underlag. Det är först när man springer på hårt underlag som man ändrar på löpsteget.

Varför måste man ändra på löpsteget om man som TS inte har några problem Lars?

Marcus: Jag tänkte på fallet med hällöpare. Om dessa testar barfota på gräs märker de ingen större skillnad. Men att springa med hällöpning på hårt underlag fungerar dåligt och det märker man direkt.