Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFixed gear???
You need to log in to create posts and topics.

Petri, otaliga långa mil vet jag inte, men eftersom jag till hälften i min vardagliga pendel till och från jobbet cyklar på cykelväg så har jag klocka. Används flitigt kan tilläggas, oftast med framgång men ibland nödgas man även använda stämman.

Reflex

Sidoreflexen har inget krav på att sitta i/på hjulet.

Gott, då får den sitta på ramen. Var inte säker på detta, tack för info.

Reflexer (samt lyse) krävs endast om man cyklar i mörker.
Är det ljust när man cyklar på sin racer ( kolfiber eller ej ) så kan man med gott samvete vara utan.
Ringklocke-kravet är dock svårare att komma undan...

Reflexen skapar ingen märkbar obalans. Placebo kallas sånt! Undantaget om du kanske cyklar i åtskilliga hundra km/h, men jag tvivlar på det. Dessutom blir det inte ens teoretisk obalans om man har TVÅ ekerreflexer motstånde varandra.

För övrigt finns ing

Jag har vanligtvis häcken ovanför bakhjulet.

Jag hade en reflex, i bakhjulet. Om jag snurrade hjulet hållandes i sadeln så kändes en tydlig obalans, min beskrivning skulle vara som att hjulet vore elliptiskt. Har även kännt det när jag cyklat. Sen förstår jag resonemanget att det är bäst när reflexe

med gamla typen av rätt stor bananformad ekerreflex så kändes tydligt bumpande i hjulet med en reflex monterad kl 6 som fixades om man monterade två reflexer en kl 6 och en kl 12

Skulle tänka mig att en typisk reflex och en normal slangventil har likvärdig påverkan. Ser inte att folk klagar på ventilerna så ofta...

Beror kanske på att "bumpar" mycket mer utan ventil än med....