Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFlaskhållare Bakom sadel eller på …
You need to log in to create posts and topics.

Ja, varför klarar dom inte det utan att vingla, sänka farten, titta efter flaskstället med mera?

"Att rekommendera camleback till LVG cykling känns lite dumt nu när det blivit förbjudet på tävling även om det här pratas om VR "

Benjamin och sen när skulle det vara förbjudet att ha CB på tävling? Jag tror inte du har koll på detta om jag ska vara h

Ok jag som glad gammal motionär som bara kör ett par motionslopp om året tycker snarare att en kamelpuckel är lika självklart som att ha automatväxlad bil i Stockholmstrafiken. Båda händerna på styret/ratten. Tävlingsregler är jag lyckligtvis befriad från

..."onödigt, krångligt, fult, töntigt och långsamt. Kan inte se en enda positiv anledning till att ha det. "

Då har vi olika åsikter! (V)

Krångligt? Nej.
Fult? Åsiktsfråga, svårt att bry mig.
Onödigt? Visst kan det vara det men kan ju vara till ens fö

Som jag skrev har jag en CB och är mycket nöjd med denna, till det den är avsedd för dvs bära med sig vätska på långturer och i skogen när det är kallt ute.

Flaskhållare bak, varianten med 1 lutande flaska i sadeln såg ju ut som en bra lösning för triath

"En CB isolerar effektivt den hud den täcker och kommer att öka mängden svett från det området. Svett som helt i onödan måste bäras med någon stans, lämpligtvis då i CB:n självt. Svettningen i sig kräver energi, att bära CB:n på ryggen kräver mer energi,

"det ökade luftmoståndet kräver mer energi"

Du vet om att det är precis tvärt om va. Och det är därför vissa vill ha bort den på tävlingar. Den gör eller kan göra kroppen mer "droppformad" och därmed minsk luftmotståndet.

vänligen

P.

Jag tar tillbaks det jag sagt tidigare.
I torsdags körde jag över en bula i vägen och stöten gjorde att båda skruvarna som höll flaskstället på plats gick av.
Nästa gång drar jag ett extra buntband eller två så att den inte ramlar ner på backen iaf....

Ajabaja, Herr Larsson!

Det går säkert att konstruera en tempo-CB som minskar luftmoståndet. En vanlig CB kanske kan minska motståndet lite när man sitter upprätt också, men tveksamt med tanke på alal flärpar och slang. Grejjen är den att det är när man ligger ner i bocken i hög