Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFlera pass vs långpass
You need to log in to create posts and topics.

Vissa dagar springer jag 2 eller t.o.m 3 gånger på en dag, med 4-5 timmars vila mellan. Funderar lite på vad man tränar upp med detta. Fart / uthållighet / ???. Vad är vettigast av att köra t.ex. 3 pass på 7km på en dag jämfört med att springa ett långpas

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=875421

Bra fråga! Jag har själv börjat med 2 pass om dagen ibland. Mest
av praktiska skäl. Jag tycker det känns bra men är osäker på vad det egentligen ger,, mer än två duschar. Kan bli att jag springer lite fortare på dagen och så ett lite lugnare pass på kväll

Då jag råkade starta diskussionen Mackan länkar till ovan kan jag bidra med de slutsatser jag själv drog.

Längre pass har bättre träningseffekt än flera kortare, men också högre skaderisk. Om man är på väg att öka sin träningsmängd är skaderisken lite fö

OK tack!
Eftersom syftet nu är att öka volymen så kommer jag börja med fler dubbelpass för att undvika skador. Sen när jag är uppe i en lagom volym kan jag ju konvertera något dubbelpass till ett långdistanspass.

En fundering till: Finns det någon fördel

Nu borde jag väl läsa igenom den andra diskussionen så jag inte kommer med korkade kommentarer, men...

Är det så självklart att 2 kortare pass på samma dag leder till mindre skaderisk än ett längre?

Så tror jag inte att jag funkar. Skulle jag vila några

Det finns förstås en risk att man blir stel emellan som du säger, det känner dock inte jag av. Brukar gå lite lättare och mjukare att springa när jag redan kört ett pass innan samma dag.
Men man sliter ju inte ner kroppen på samma sätt som med långpass, d

Visst, man starta igång lite stel 2ggr istället för att fortsätta när man är uppmjukad, och just uppstartsmomentet har säkert högre skaderisk än sen när man är mjuk. Men inleder man lugnt bör det inte vara någon större fara. Sen när jag är varm upplever i

När ni kör dubbla pass, är inte det första då ett väldigt lungt pass, som därmed inte lämnar särskilt mycket stelhet efter sig? Så hade nog jag lagt upp det. Inte aktuellt än på ett tag med dubbla pass. Till våren kanske...

"Väldigt lugnt" skulle jag inte riktigt säga, men visst blir första passet relativt kort & lätt. De dagar benen är redo för dubbelpass är jag inte så trött & sliten, och då blir det normal distansfart som långsammast. Andra passet blir i regel både längre