Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFlera pass vs långpass
You need to log in to create posts and topics.

Sådana där tumregler med en viss % av tävlingssträckan fungerar inte alls. Såklart en marathonlöpare behöver träna lite mer uthållighetsinriktat än en satsar på 5km, på allt från intervaller & distanspass till långpassen, men skillnaden är knappast 8,5ggr

Jag säger inte att det är eller inte är en tumregel, men Jack Daniels rekommendationer har lite 1/3-regel i sig:

Tröskelpass: runt 20 minuter i den fart du kan hålla i 60 minuter.

VO2max-repetitioner: max 5 minuter i den fart du kan hålla i (10-)15 minu

Jo visst gör det det, men den poängen avtar med längden på loppet! Riktigt långa träningsrundor sliter så pass mycket att de inverkar på kvaliten på övrig träning!

Edit: Nu var jag på fel sida - jag svarade på frågan: "Finns det inte en poäng i att sprin

Kom vi fram till vad som var "en riktigt lång träningsrunda"?

I det här fallet tänkte jag mig marathon o längre. En träningsrunda på 45km tex sliter nog på de flesta så att man måste dra ner på träningen vilket då antagligen är kontraproduktivt!

För mig vore det definitivt slitsamt! Vilket leder mig in på mina funderingar på lagom längd och tidsutdräkt på mina långpass (i kuperad terräng), om jag vill optimera mot Lidingöloppet. Är det 30 km som är den optimala träningsrundan, eller kan jag nöja

Långpass enl. mig = minst ca 90 minuters arbete. Men det ska väl också ses litegrann i förhållande till hur långa pass man kör normalt?

Nu har jag i o f s inte gjort så många långa lopp (1 StM, 1 LL, några halvmaror) men jag tycker det finns en poäng med att köra åtminstone ett par pass över, eller åtminstone tangerande, tävlingsdistansen. Det kanske mest är psykologiskt, men det ska inte