Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFlera pass vs långpass
You need to log in to create posts and topics.

Ok, då är rubriken på tråden lite missvisande, det är alltså inte ditt egentliga långpass du menar, utan att dela upp distanspass i veckorna. Då kommer ju saken i ett helt annat läge.

Lite svårt att veta här på FB vad folk menar med långpass alla gånger,

Okej lite missvisande är rubriken, för det handlar egentligen inte om att ersätta mitt långpass, men jag funderade iofs på vad skillnaden i träningseffekt skulle vara för t ex 3x7km jämfört med 1x21km. Jag kom dock fram till att jag vill hålla mig till et

Det tycker jag låter vettigt.

Egentligen finns det närapå lika många olika träningsupplägg som det finns löpare, lite överdrivet. Vi är alla olika. Men med fokus enbart på marathon, så blir det kanske lite lättare att hitta sitt träningsupplägg.

Läste e

Så en halv kilometer åt gången för en 1500m-löpare? 🙂

(Hmmm, som en repetition i ett intervallpass skulle regeln kunna stämma ändå.)

Ok, tack för kommentarer =)

Erik: Jasså, finns det några fler belägg för att just 1/3 av distansen skulle vara optimalt?
En sak jag hört (men vet inte om det stämmer) är att man inte tjänar nåt på att springa längre långpass än 25km, då sliter det bara p

Jonatan , jag har hört att elitorienterare springer runt 30km i skogen som långpass under uppbyggnadssäsong. Undrar vilket som stämmer bäst? 🙂

-->Lars: Det gällde inte bandistanser. 🙂

-->Jonatan: Det var nog en kompromiss mellan slitage och avsedd distanseffekt för den avsedda tävlingsdistansen, vad jag minns. Och säkert erfarenheter av den elitlöpare som sa det.

Angående långpassens längd,

@Erik: Det finns ju även en å annan som springer "korta långpass"...

Själv bokförde jag söndagens 16km som ett långpass. Inte pga längden utan för att syftet med de 16km var att inleda en progressiv serie om längre och längre pass framöver.

/Petri

Visst, Petri, jag instämmer helt i att "långpass" kan vara helt olika saker, beroende på en rad olika variabler, person, och var i träningsstatus man är. Som jag skrev så gällde ovanstående mig själv, min målsättning och utifrån hur jag ackumulerade olika

Tycker den här formuleringen är intressant, som kontrast:

"De två, tre sista veckorna kortas de långa passen gradvis ner genom att skära bort den långsamma inledningsfasen. Till slut springer man hela passet i maratonfart, men då är det snart inte längre