Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFlera pass vs långpass
You need to log in to create posts and topics.

Okej, men ditt kortare pass i distansfart sliter inte särskilt mycket väl?

Nope.

Jonatan,
Personligen har jag märkt att jag är bättre förberedd och kan plocka ut mer på intervallpass om jag kört ett lugnt pass på förmiddagen. Vet inte om det är så för alla, men funkar för mig iaf. Nu gör jag inte detta så ofta, men jag kommer med all

G-man, kör du också distansfart på morgonen, eller ännu lugnare?

Varierar. Normalt sett lugn jogg, om jag är pigg eller i väldigt god form kan jag ibland köra en mil i fart från jogg till ca 10s under tröskel eller så.

Jag brukar köra första passet rätt lugnt, sen öka tempot för varje följande pass. Körde 3 x 4km igår. Märker att jag orkar köra hårdare än vanligt på sista passet, dvs kan hålla högre tempo än om jag bara skulle kört ett 4km-pass på den dagen.

Hmm. Mitt syfte med dubbla pass är att få upp träningsvolymen (+80km/v), utan att behöva springa många långa pass (+15km). Du verkar ju resonera på något annat sätt när du kör så många som tre pass, men samtidigt minilängder som 4km, det blir ju ingen vol

Markus: Jo mitt syfte med dubbla (eller trippla) pass är också att få upp volymen. Grejen är att jag har ganska tight med tid om dagarna, så hinner sällan med ett långpass, men 3st korta pass får jag in lättare. 4km är dock i kortaste laget, brukar bli li

"Vad är vettigast av att köra t.ex. 3 pass på 7km på en dag jämfört med att springa ett långpass på 21km för en som satsar på marathon nästa år?"

För en urbota långdistansare med en enkel träningsfilosofi som undertecknad, så finns svaret redan i frågan.

Men om du har så tight om tid om dagarna så kommer väl aspekten "stress" in i funderingarna kring träningsmängd och återhämtning.

Är det lämpligt att försöka träna mer än vad man har tid med? (Jag antar här att TS träning redan är förbi "amen asså jag ha