Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFlera pass vs långpass
You need to log in to create posts and topics.

Mina "2c", utan att på något sätt vara elittränad eller ligga på höga veckomängder: enda gången jag någonsin kör dubbelpass är när jag tränar till och från jobbet. Tanken har slagit mig att dubbelpassen då litegrann kan ge iaf liknande effekter som långpa

Okej, tidsbrist fanns med som en faktor. Det var något nytt att ta hänsyn till. Då tror jag det är helt ok att köra flera kortare pass/dag, men missa inte de 1-2st längre passen varje vecka, särskilt det riktiga långpasset är mycket viktigt om det är mara

Thomas, har du prövat att springa till jobbet utan frukost?

Jag vet absolut vad syftet med långpassen är, och kör alltid ett ordentligt långpass på helgen på minst 2 timmar. Men vill ju även köra kortare tempo/intervall-pass för att bättra på farten snarare än enbart distansträning.

Anneli: Du har helt klart rätt

Finns ju en artikel på Marathon.se om att träna två pass varannan dag jämfört med ett pass per dag:
http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=323

Verkar ju bra:
"Forskarna skriver i sin rapport att
- muskelstyrkan i båda benen var samma men att ut

"... det ben som tränats varannan dag var 90 procent bättre än det andra benet."

Jag förstår hur de menar, men det låter lite besynnerligt... *ser framför mig hur testpersonen hoppar runt på ett ben* 😉

Nej Bennu, de springer ju runt i cirklar.. 😉

Aha.
Som den gamla sjuka historien:
Mamma, mamma, varför måste jag gå runt i en cirkel. (#)
Håll truten ungf-n, annars spikar jag fast den andra också.

Intressant Håkan, det ser ju lovande ut 😉 Jag tycker det känns bättre att träna mycket varannan dag än halvmycket varje dag. Kroppen behöver väl 2 dygn för att återhämta sig helt, eller hur är det?

För ett år sedan tog benen slut efter att jag överträna

>>Magnus: Jag har provat träna helt utan frukost. Läste en bok om GI och blev inspirerad att prova. Men det gick inte alls. Skulle jag tjuras på ett tag kanske det skulle gå att vänja sig vid det också. Men jag gillar att ta en kopp kaffe och läsa tidning