Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFlera pass vs långpass
You need to log in to create posts and topics.

🙂

Jag gillade allt LN skrev i den artikeln.

Annica, kan berätta att många av oss marathonlöpare från 80-talet sprang 30 km i stort sett varje vecka året om, år efter år, utom just kring loppen. Och progressivt många gånger också, med tempo ned mot 3.3

Personligen gillar jag jänkarna där det känns som att 20 miles är standard för långpasset. Det är rätt lagom i mitt tycke.

20 miles, en jämn och bra siffra, liksom 30k. 🙂

Finns det någon tumregel för långpassets längd egentligen? Kvalitén bör inte överstiga 10% av veckans totala mängd, sägs det ju. Finns det något liknande för långpass?

Att pass över 3 timmar (eller 25km) skulle vara no-no för att det sliter för mycket tr

"Den som har höga ambitioner" kanske har ett maratontempo på 3:30/km (eller 2:56), och då blir ju 20-25 km bara 70-87 minuter.

Men ett marathon är lika långt för alla - vilket borde betyda att de långsamma bör ha längre långpass än snabba (i tid räknat)

Vanligtvis gäller att träna tidsmässigt på långpassen längre än tävlingstiden.

Christer: Om du syftar på mitt inlägg, har jag inget att invända. Jag ville bara påpeka en möjlig förklaring till varför Lorenzo skulle kunna anse att 20-25 km inte räknas som ett långpass.

Finns det inte någon gammal tumregel om att man kan klara att springa tre gånger så långt som man gjort på träning? (Och då gissar jag att ambitionsnivån är att komma i mål...)

Då skulle det ju kunna tänkas att det finns något statistiskt eller varför in

Håkan: så sant, man känner ju själv vad som passar en genom att prova på olika sätt att träna. Alla är vi olika.

Finns det inte en poäng i att springa längre än den distansen man ska tävla i också? Jag tänker att om man är van att träna t.ex. 3 mil så ko