Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFlyt i steget - löpteknik.
You need to log in to create posts and topics.

Har just varit på ett VM i 24H
Banan var lite över 1.000 meter lång, så det var lätt att kolla om och om igen.
OBS! Var ej med som deltagare.

Det var 239 löpare och antagligen nästan 239 olika sätt att springa.

Vissa sprang snyggt,
vissa sprang med efte

Jag tycker det för sällan pratas om timing/rytm i löpningen, vilket jag tror är jätte viktigt.

Just det här med "flyt" är nog det som de flesta försöker lära sig att förstå vad det är. Egentligen är det nog att ta sig fram med minimal mängd energi?

Själv tror jag att man förbättrar sitt flyt ffa med många långpass. Sedan går det olika fort att lär

Såsom ex. 400-meterslöpare insåg jag ju att jag måste ändra mitt sätt att ta mig fram.

1. Minsta möjliga energiåtgång per steg.
2. Ork att hålla ut.

Kollade in de löpare i min omnejd ( Trollhätteområdet ) som såg ut att flyta fram.
Pratade med dem och f

Visst ska man vara avslappnad för att få ett bra flyt. Men det pratas sällan om timing, det kan man inte läsa sig till, på samma sätt man inte kan läsa sig till att bli en bra trummis, visst kan man få en del tips men det som ger mest är att springa. Jag

Intressant det du skriver om timing. När jag har haft löpuppehåll eller tränat mindre så tappar jag direkt timingen. Löpningen blir stel, kantig och utan flyt. Bästa botemedlet är att springa mycket.

Jag känner mig extremt beroende av min timing för att

Nu är jag ju äldre.

Förr var avslappat = bekvämt = flyt.

Nu heter det tydligen "timing".

Förstår ej skillnaden måste jag säga.

Håller givetvis med om att ju mer man springer ju fortare hittas en timing=rytm=bekvämlighet=avslappning=flyt====

Lärde mig

Precis vad jag tänkte på K-G, löpning på små skogsvägar, där tror jag det är lättast att hitta flytet ("timing" är bara ett utslag av att allt ska ha engelska namn nuförtiden). Jag var ute o sprang några kilometer på svår skogsstig. Solen sken och fåglarn

Jag tycker att man bör avsätta viss del av träningen, då man helt utan prestationskrav bara ägnar sig åt att hitta trivsel, avslappning och flyt i löpningen. Bortom alla strukturer, klassifikation, beskrivningar och data till träningsdagboken.

För mig känns det också att flytet infinner sig när jag springer så mycket att vadmusklerna verkligen orkar hela tiden. Tappar jag spänsten så försvinnr också flytet.