Quote from Guest on 3 May 2011, 18:34Har en backe som är 6 km lång där jag kan träna rundtramp i intervaller.
Om jag fokuserar tanken på fötterna/pedalerna så spänner jag mig.
Var lägger ni "tankefokus" vid rundtramp?
Ska säga att jag är "bara" motionär, men det känns ändå kul att
förbättra
Har en backe som är 6 km lång där jag kan träna rundtramp i intervaller.
Om jag fokuserar tanken på fötterna/pedalerna så spänner jag mig.
Var lägger ni "tankefokus" vid rundtramp?
Ska säga att jag är "bara" motionär, men det känns ändå kul att
förbättra
Quote from Funbeat user on 3 May 2011, 18:44Att du "skrapar av en hundskit ifrån skosulan" vid rundtramp.
Att du "skrapar av en hundskit ifrån skosulan" vid rundtramp.
Quote from Funbeat user on 3 May 2011, 19:11förbättrat "rundtramp" = försämrad cykelteknik = försämrad verkningsgrad
vevpartiet av metall är mkt bra på att omvandla den mekanisk energi du genererar till en rotation
du genererar mer mekanisk energi om så få och stora muskelgrupper som möjligt ka
förbättrat "rundtramp" = försämrad cykelteknik = försämrad verkningsgrad
vevpartiet av metall är mkt bra på att omvandla den mekanisk energi du genererar till en rotation
du genererar mer mekanisk energi om så få och stora muskelgrupper som möjligt ka
Quote from Funbeat user on 3 May 2011, 19:26Lite provokativt skulle jag vilja förelså ett annat experiment:
1. Samtidigt som du trampar ned ena pedalen, håll emot på den andra, kolla om det blir jobbigare att trampa eller inte.
Om foten som inte levererar kraft är helt passiv/avslappnad kommer ma
Lite provokativt skulle jag vilja förelså ett annat experiment:
1. Samtidigt som du trampar ned ena pedalen, håll emot på den andra, kolla om det blir jobbigare att trampa eller inte.
Om foten som inte levererar kraft är helt passiv/avslappnad kommer ma
Quote from Funbeat user on 3 May 2011, 21:33Vevpartiet skall snurra med jämn fart under hela varvet
Vevpartiet skall snurra med jämn fart under hela varvet
Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 10:52Slappna av och sitt tungt i sadeln..och kombinerar man Niclas och Jans resonemang så blir det till tipset som jag tycker hjälper mig att få flyt:
Tänk att knät ska mot styret i uppåtfasen. Då får man effekten av att höften faktiskt är en led som låret rot
Slappna av och sitt tungt i sadeln..och kombinerar man Niclas och Jans resonemang så blir det till tipset som jag tycker hjälper mig att få flyt:
Tänk att knät ska mot styret i uppåtfasen. Då får man effekten av att höften faktiskt är en led som låret rot
Quote from Rasmus Olsson on 4 May 2011, 10:56Davids förklaring är mycket enkel och genial, vilken jag själv brukar rekommendera. Dra foten bakåt å skarpa av hundskiten.
Att göra som på spinningen tryck och dra, ger inget jämt rundtramp, bara massa ryck.
Davids förklaring är mycket enkel och genial, vilken jag själv brukar rekommendera. Dra foten bakåt å skarpa av hundskiten.
Att göra som på spinningen tryck och dra, ger inget jämt rundtramp, bara massa ryck.
Quote from Rasmus Olsson on 4 May 2011, 10:56Ett annat bra sätt att träna rundtramp, är fixed gear. Du lär garanterat få in rundtramp konstant hela tiden för jämnan utan uppehåll.
Ett annat bra sätt att träna rundtramp, är fixed gear. Du lär garanterat få in rundtramp konstant hela tiden för jämnan utan uppehåll.
Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 10:57Jag tänker att jag vevar, inte trampar.
Jag tänker att jag vevar, inte trampar.
Quote from Funbeat user on 4 May 2011, 11:44Till att börja med försökte jag fokusera på en fot i taget och tänka på att foten ska röra sig i cirklar. När jag fått till det känns det lättare och kadens och hastighet ökar något.
Tog lång tid för mig att få till det med bra med bägge fötter samtidigt
Till att börja med försökte jag fokusera på en fot i taget och tänka på att foten ska röra sig i cirklar. När jag fått till det känns det lättare och kadens och hastighet ökar något.
Tog lång tid för mig att få till det med bra med bägge fötter samtidigt