Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFokusera tanken vid rundtramp
You need to log in to create posts and topics.

Har en backe som är 6 km lång där jag kan träna rundtramp i intervaller.
Om jag fokuserar tanken på fötterna/pedalerna så spänner jag mig.
Var lägger ni "tankefokus" vid rundtramp?
Ska säga att jag är "bara" motionär, men det känns ändå kul att
förbättra

Att du "skrapar av en hundskit ifrån skosulan" vid rundtramp.

förbättrat "rundtramp" = försämrad cykelteknik = försämrad verkningsgrad

vevpartiet av metall är mkt bra på att omvandla den mekanisk energi du genererar till en rotation

du genererar mer mekanisk energi om så få och stora muskelgrupper som möjligt ka

Lite provokativt skulle jag vilja förelså ett annat experiment:

1. Samtidigt som du trampar ned ena pedalen, håll emot på den andra, kolla om det blir jobbigare att trampa eller inte.

Om foten som inte levererar kraft är helt passiv/avslappnad kommer ma

Vevpartiet skall snurra med jämn fart under hela varvet

Slappna av och sitt tungt i sadeln..och kombinerar man Niclas och Jans resonemang så blir det till tipset som jag tycker hjälper mig att få flyt:
Tänk att knät ska mot styret i uppåtfasen. Då får man effekten av att höften faktiskt är en led som låret rot

Davids förklaring är mycket enkel och genial, vilken jag själv brukar rekommendera. Dra foten bakåt å skarpa av hundskiten.

Att göra som på spinningen tryck och dra, ger inget jämt rundtramp, bara massa ryck.

Ett annat bra sätt att träna rundtramp, är fixed gear. Du lär garanterat få in rundtramp konstant hela tiden för jämnan utan uppehåll.

Jag tänker att jag vevar, inte trampar.

Till att börja med försökte jag fokusera på en fot i taget och tänka på att foten ska röra sig i cirklar. När jag fått till det känns det lättare och kadens och hastighet ökar något.

Tog lång tid för mig att få till det med bra med bägge fötter samtidigt