Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFokusera tanken vid rundtramp
You need to log in to create posts and topics.

När behöver man rundtamp? Som motionär egentligen aldrig.
Men jag märker vilken effekthöjning det ger i uppförsbackarna, främst då.

för att slippa domnande tår?

Lance Armstrong. "Circle of victory"
"Cyclists often forget or choose to ignore the most basic and simple part of the training equation: those simple little circles we have been making since we were kids. Maybe because it is so fundamental and we have bee

Jämförelsen med slalom haltar lite. Det finns ett fysikaliskt optimalt sätt att ta en kurva med så liten fartförlust som möjligt. Det gäller både slalom, cykling och i många andra sammanhang.

Med rundtramp där det handlar om att utveckla så stor effekt s

Är så generös mot mig själv så jag tillåter mig att vara motsägelsefull:
I förra inlägget skrev jag att en motionär aldrig behöver använda sig av rundtrampet. Idag övade jag rundtrampet mest hela tiden på min cykeltur, och jag är verkligen "bara" motionär

Målet är väl inte att utveckla så hög effekt som möjligt utan att kunna cykla med så låg effekt som möjligt, med högsta möjliga fart...

Testade "skrapa hundskit" på dagens runda ... klockren beskrivning av när ett rundtramp känns effektivt! (t+)

Jag tänkte försöka få mer fart på gammelbenen med ett bättre och jämnare pedalvarv för att orka långt. 🙂
Är det här modernt "tänk" på tekniken?

Ah, den här tråden. För att svara på Nisses inlägg: läs mitt inlägg lite mindre som f-n läser bibeln. Målet är nog inte heller att ha så låg effekt som möjligt med hög fart. Målet är att komma först i mål.

Bortser man ifrån taktikgrejer som klungor och s