Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFokusera tanken vid rundtramp
You need to log in to create posts and topics.

"dä ä bar å åk". Precis "dä ä bar å tramp" 🙂

I slalom kan jag förklara hur man ska reglera tekniken genom en sväng varje microsekund för att maximera fartökning och minimera fartminskning. Det handlar om att reglera krafter och kantvinklar steglöst gen

Det finns inget enkelt svar 🙁

Man har olika tekniker beroende förutsättningarna. uppför eller nerför, klunga eller solo, trött eller pigg, trött i vissa muskelgrupper, motvind eller medvind osv. Det gäller att hitta det optimala för tillfället...

Det

Jag är långt ifrån den mest erfarne cyklisten här, men eftersom ingen annan svarat på din fråga (och jag också gillar teori) så gör jag ett försök.

Precis som någon här ovan hänvisade till är det från kl 10-2 och 5-7 som det är svårast att rikta kraften

Fot neråt vid sex skulle jag säga.. Vid nio är jag inte riktigt säker, får känna efter nästa gång jag är ute 😛

Vid en kadens på 90 så innebär det att varvet tar 2/3 s. Varvet är 12 timmar och 1 timme blir då 1/12 varv. Varje timme tar alltså 1/18 s att förflytta. Eftersom pedalrörelsen är en muskulärt koncentrisktrisk rörelse så måste musklerna omväxlande spännas

Håller med Daniel i föregående inlägg.

Det fungerar inte, åtminstone inte för mig, att tänka på olika "klockpositioner". Trampning blir då bara kantig, och man spänner sig.

Som jag skrev tidigare, är det enda som i praktiken fungerar för mig, är att tän

För att få till en bra trampteknik, med eller utan rundtramp, så fodras ett stort antal timmar med hög kadens för att få ordning på fötter o muskelminne.
Det finns "ingen" som kör med kontinuerligt rundtramp på landsväg eller i mulleskolan. Det används vi

Menar ni att bra rundtramp och hög kadens är "reversibelt", dvs det ena ger det andra och tvärtom!?

Ser en helt vanlig lönearbetare på en helt vanlig cykel som passerar utanför mitt fönster vid lunchtid. Han fascinerar mig för han lyckas hålla kroppen/bå

Så enkelt är det inte. Däremot så underlättar många timmar på lätta växlar muskelminnet o tramptekniken.

Då är det inte Jens Voigt.

För min egen del kvittar det om mitt rundtramp är bra eller dåligt. Men jag gillar att fundera över kroppens mekanik och teknik (inte bara utrustningen) och vill gärna lära mig utföra det så rätt jag kan fast inte behovet egentligen finns.

Ett bra rundtr