Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFrågor ang springa långt?
You need to log in to create posts and topics.

Har ett par, kanske "dumma" frågor, men ändå:

1. Man läser/hör ofta att man inte ska träna inför ett marathon med ett marathon (dvs den längden) för att det sliter så på kroppen, men hur funkar det då med s.k ultralöpning där man väl springer mkt längre

1. Du kan visst springa en maradistans innan du springer maran, men du behöver kanske inte springa med tävlingsfart!

2. Springer du själv så är det bara ditt samvete som sätter en nedre gräns för hastighet, pauser osv. Springer du i grupp så verkar 7:30-

1. I tävlingstempo är det kanske lite överdrivet, men tar man det hyfast lugnt är distansen inga problem.

2. Det beror på. i Ett 6H eller 12H (tidsultra) håller man på tills tiden är ute, den som kommit längst vinner. Springer du från punkt A till punkt

Jag hänger på trådskaparen och undrar lite om vad som är fördelarna med ultra. Jag är också sugen på att springa långt men är lite orolig på att det "sliter på kroppen". Hur mycket är för mycket? Är medveten om att frågan är lika svår att svara på som !hu

Tack så mkt för bra och inspirerande svar!

En fråga till: hur hittar man vägen i ett ultralopp?

Banan är antagligen markerad på svårare ställen (alternative hela), dessutom använder man väl karta/kompass, lite som orientering/kartläsning?

Har ingen erfarenhet men det låter rimligt in my opinion.

Tidsultra är synnerligen lätt eftersom de flesta, iaf de jag deltagit i, har huserat på idrottsplatser och inte ens jag springer vilse på en 400-metersbana 😉

Från punkt A till punkt B-loppen brukar vara väl snitslade, banan brukar finnas tillgänglig i g

Tack igen för bra svar.
Annica: du skrev att du hade tagit dig från soffan till maran på 30 veckor och nu ultra m.m - bravo! Men, undrar: tränar du nåt mer, typ styrka etc?

Kikade lite på dina tider och det känns lite likt mina egna, dvs de längder jag

Jag borde men i ärlighetens namn har jag fantastiskt svårt att komma ihåg det 🙂

Fast ska man följa konstens alla regler, och det gör jag ibland, borde man köra löpskolning och löpstyrka också. Och som de flesta löpare jag känner gör jag det bara när ja