Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningfram tills nya skor
You need to log in to create posts and topics.

ja då har jag tänkt börja springa (jogga)
och har tänkt fara iväg till ume när jag har råd att
köpa nåra skor på en sån där löparskoaffär

då är frågan kan jag ha mina gamla gympaskor
fram tills jag skaffar löparskor
eller ska jag börja efter jag köpt lö

Jag kan bara utgå från mig själv och berätta vad jag skulle ha gjort.

Jag skulle ha börjat försiktigt med löpning i gamla skor. Sprungit kortare sträckor och vilat ordentligt mellan. Vid minsta känning av någon slags smärta kring knän, anklar eller likna

med min kondition kan jag nog ändå inte rivstarta 😉

Du tränar ju så pass mycket att en del styrka finns i benen. Det är bra. Ta det försiktigt dock. Jogga lugnt tills fin-skorna finns på fossarna.

En sak till - undvik att springa på hårt underlag (asfalt, sten, betong). Det som "nya" skor gör bäst jämfört med gamla är att vara stötdämpande. Om du springer på ett mjukare underlag (gräs, skogsstig) så bör det inte ta lika hårt på de löpovana benen oc

har faktiskt hittat nåra jättefina skogsstigar här i närheten (L)

Jag började springa i ett par gammla skor för ett par år sen. Resultatet blev knäkrångel som jag fortfarande känner av 🙁 Då var jag iofs väldans otränad över huvud taget, men ändå... var försiktig!

det gick bra tills för ett tag sen men då började det kännas
ska jag fortsätta men i lungnare takt eller sluta?
jag testade några gånger att sänka farten men då känns det inte som om konditionen ökas så nu har jag då ialllafall sluta
(tar minst en månad i

Jag hade samma problem faktisk för ett tag sedan, men jag vet vilka problem jag får om jag inte tränar i riktiga skor, så jag köpte faktiskt ett par på kredit. Då kan du ju betal tillbaka när du får pengar. Jag känner iaf direkt av om jag inte har riktiga

måste ha råd med en bussbiljett till ume, mat där m.m med