Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har läst att framfotalöpning minskar skaderisken, men antar att det måste vara "rätt typ" av framfotalöpning? Går det att lära sig själv? Ökar skaderisken om man gör fel?
Vilka är nackdelarna med framfotalöpning?

Blir ALLA skadade tillslut av hällöpni

Nej, alla blir inte skadade av hällöpning och många blir skadade av framfotalöpning också.

Kolla in gruppen "Barfotalöpning" där du säkert kan få svar på dina frågor i någon av de många trådarna.

Håller med Mackan. Men ja, man kan absolut träna detta själv. Youtuba på "pose" och "gait analysis" för inspiration.

Jag tror inte att man generellt kan säga att det ena eller andra leder till mer skador men att de vanligaste skadeorsakerna i tur och ord

Skönt, då kan jag fortsätta springa som vanligt och anta att det var min snabba ökning av träningsdosen som orsakade mina skador!

Jag tror att risken är större att bli skadad av hällöpning, men det beror nog på många faktorer typ ens vikt, underlag, dämpning på skorna med mera.
Framfotalöpningskadorna ligger väl mer mot att man inte har tränat muskulaturen i fötterna med de kraftig

Man kan säkert räkna med nyanserade och objektiva svar i barfotalöpningsgruppen.

Lars: Man kan inte räkna med objektiva svar på frågor kring framfotslöpning kontra hällöpning alls.

Edit: och nej, jag missförstod inte alls din skepticism, jag menar bara att man aldrig kan räkna med objektiva svar. Det har gått religion i det där.

För att fortsätta på Roberts inlägg;
Jag landade och sprang också helt "tå tå" i början. Typ, dom första 600 metrarna 🙂
I längden blir det ohållbart och vaderna blev väldigt arga på mej.

Tricket är att landa på _mellanfoten_ snarare än framfoten och de

Många läser inte forum innan de börjar springa. Sedan när de får skador brukar de byta löpsteg till framfota, med eller utan skor. Då upphör skadorna.

Men en löpare kan alltid dra på sig skador genom överbelastning.