Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFramfotslöpning...
You need to log in to create posts and topics.

När jag springer försöker jag vara så avslappnad som möjligt i vaderna och då landar foten ganska platt i backen. Det tycker jag är det skonsammaste sättet för mej att springa på - stjäl minst energi. När jag däremot kör exempelvis intervaller blir det et

Mina fötter landar också ganska platt i marken. Det viktiga är att inte sätta ner foten framför kroppen för det är det som stoppar upp kroppen.

När jag började springa på det här sättet så sjönk inte bara kilometertiderna markant utan också ljudnivån. Det hörs att man springer effektivare!

"På det här sättet". Peter: På vilket sätt menar du??? Landar du ganska platt eller på framfoten?

Kristina, tricket är att öka stegfrekvensen men inte farten => man tar kortare steg. Då kommer det sig naturligt att man inte landar så hårt på hälen. Korta steg, hög höft, stolt hållning 🙂

Fia-Lotta: Jag landar ganska platt på foten, har inte nog spänst i vaderna än för att få till det där riktiga elit-steget.
Men jämför med innan, när man plöjde ner hälen vid varje fotisättning, är det ju mildvidd skillnad på effektivitet.
Högre frekvens p

Då tror jag faktiskt att jag springer hyfsat korrekt! Tack!!! 🙂

Per-
”BS att tro man gynnar fettförbränningen genom att springa lågintensivt”
Jag vet att åsikterna går isär om hur man gör på bästa sätt för att träna för att minska kroppsfett.

Följande finns att läsa på Polars hemsida:
Som synes är fettförbränningen

Christer Gustavsson –
” öka stegfrekvensen men inte farten => man tar kortare steg. Då kommer det sig naturligt att man inte landar så hårt på hälen.”

Jag har försökt öka antal steg men dels är jag rätt kort och en i sällskapet är typ dubbelt så lång:D

Vilka fler än Karl Sjödahl springer på framfoten och har kört med hälisättning förut?

Mini-enkät till er som springer på framfoten:

1. Hur länge har du sprungit/löptränat innan du gick över till den andra sidan? 🙂

2. Hur länge sen gick du över till f