Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ser att jag missat en "framfotslöpning vs hällöpning"-diskussion tidigare, så jag tänkte göra ett litet statement, får vi se om nån orkar med ännu ett flamewar 🙂

Man fokuserar på fotisättningen, men det är *fel* *fel* *fel* ände att börja i :-). Vad de

Bra inlägg!
Själv kör jag med lågt löpsteg, men har aldrig haft något översteg att tala om, ergo, jag har en fördel nu när jag smyger in barfotalöpning! Jag gör det för att skona min höft (artros) och för att jobba med fotens muskler. Och för att jag tyck

Ber om ursäkt men vad är det som händer?

Förr hade vi allt om bakfoten, vi visste väldigt lite, men vi blev inte skadade till den grad som nu sker.

Vi tyckte det var kul att springa,
därför gjorde vi det.
Det var inte svårare än så.

Jag beundrar er som

Helt rätt K-G!
På något sätt var det säkert lättare förr! För min del var det innan jag började lyssna på andra! Jag har ett naturligt lågt löpsteg och dessutom är jag knappast någon vidare löpare, men jag har tidigare känt mig "dålig" för att jag inte ha

Om man ser till att öka stegfrekvensen till minst 180, får man inte då automatiskt att man sätter i foten nästan rakt under sig? Jag tycker därför att det är lättare att lära ut denna teknik genom att koncentrera sig på stegfrekvensen.

När jag var på en

Lars, det är fullt möjligt att sätta i hälen först oavsett stegfrekvens, det är bara väldigt mycket svårare. Nyckeln till att inte göra det är att slappna av.

I min mening finns det två sätt att se den här diskussionen på, antingen analyserar man varenda

Lars P: det finns metoder/tips som fungerar på många, men inga som fungerar på alla. Att höja stegfrekvensen till 180 för de som har för låg brukar hjälpa, så det är helt klart ett bra grundtips. Men jag hade en gång i tiden 200 i stegfrekvens samtidigt s

Jag håller med om att det är illa ställt bland många av "experterna". Experter på fötter är inte experter på naturlig löpning eller ens naturlig gång. De är experter på hur löpning och gång ser ut i vår moderna skokultur.

Jag läste ett utdrag ur en ortop

Anders, det jag menade med skita i allt var just det. Gå inte till sportaffären och skaffa skor, ta av dem och lyssna på vad kroppen talar om istället. Så få störningsmoment som möjligt alltså.

Anders.
Har själv spånat, men på andra områden. Fortsätt.

Faran med duktiga personer som du ( du är ej ensam ) är att det kan få eventuella löpare att läsa, läsa, läsa tills det går runt i huvudet.

Måste man anstränga sig för att komma ihåg alla goda rå