Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har börjat springa sedan någon månad. Tränar annat sedan länge. Fått lite sporadiskt strul med knä och underben av löpningen. Testade idag att ha mer böjt knä under kroppen, utan att ha läst här först, klar skillnad i hur ansträngda knä och underben kände

Peter, du har helt rätt, de borde upplysa om det. Å andra sidan, om de nu gjorde det så skulle de inte kunna sälja de skor som tillverkas idag eftersom de inte är byggda för att främja ett naturligt löpsteg utan för att göra ett onaturligt löpsteg bekvämt

Olle: Vad är det som säger att man måste ha ett felaktigt rörelsemönster från början? Ingen har då tvingat mig till eller uppmuntrat mig till ett felaktigt rörelsemönster.

Att alla ska köra löpteknikövningar innan dom får springa på riktigt skulle ta bor

Jag tror också att de flesta får ett felaktigt rörelsemönster redan från början. Och med början menar jag inte 5års ålder, utan 25 år när man inser att man måste börja motionera igen. Orsaken till detta tror jag är just de tjocka skorna.

Nä. Jag är ganska säker på att orsaken till att man springer lite klumpigt när man börjar om att springa vid vuxen ålder är att man tappat hela proprioceptionen, känslan, muskelminnet, och i den mån man har nåt kvar så funkar inte det heller för benen är

"Jag är ganska säker på att orsaken till att man springer lite klumpigt när man börjar om att springa vid vuxen ålder är att man tappat hela proprioceptionen, känslan, muskelminnet, och i den mån man har nåt kvar så funkar inte det heller för benen är båd

Det bästa måste ju alltid vara att springa, oavsett hur löpsteget ser ut. Utgångpunkten måste ju alltid vara kroppens eget sätt att göra det på. Allt annat känns onaturligt. Utställda tår (hjulbent), inställda tår (kobent) alla har vi ju någon del som int

Marcus, inget säger att man måste ha ett felaktigt rörelsemönster men faktum är att de allra flesta har det när de börjar springa. Faktum är att det var exakt det Bill Bowerman, snubben som uppfann den moderna löparskon och en av Nikes grundare, var ute e

Har för mig att jag läste någonstans att "klacken" på löparskorna inte uppfanns för dess dämpande egenskaper, utan för att de fick för sig att "längre ben -> längre löpsteg -> snabbare löpare". Hittar dock inte källan till detta just nu (söker vidare).

Olle: Men samtidigt gör skorna att man kan springa mer och därigenom gradvis få ett bättre rörelsemönster. Bra skor och ortopediska inlägg gjorde att jag kunde öka min löpmängd kontrollerat och gradvis bli starkare och få ett bättre rörelsemönster. På två