Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har mött reaktionen att "oj, är det så här man ska göra, att man inte fick lära sig det i skolan", när någon får aha-upplevelsen av att sätta i foten med böjt ben nära kroppen. Jag har hört andra berätta om att löpglädjen kom tillbaka när de lärde sig

Micke: Exakt. Källan är antagligen samma som jag har, intervjuer med gamla Nike-chefer och Bowerman själv. Dämpningen kom i nästa stadie, när man upptäckte en ökning av knäskador bland annat hos de löpare som använde tekniken.

Marcus: Om det ändå vore så

Det är din uppfattning!

Anders: Bra sagt! Steget kommer faktiskt naturligt om du bara lyssnar på kroppens signaler. Problemet med moderna skor är att det inte finns några signaler att lyssna på eftersom skorna därmpar så pass mycket att man inte känner vad som är rätt. Min lösni

Tack vare barfotalöpningen/minimalistlöpningen har det blivit mer fokus på rätt löpteknik (nåt som alltid lärts ut inom friidrotten, det är därifrån mesta av min löpteknikkunskap kommer) och det är bra, men nackdelen är att man liksom får galen-stämpel på

Olle: Jag behövde inlägg för att efter 10 år av inaktivitet och partajande så var mina muskler i fötterna väldigt klena och skor i sig kunde inte rätta upp det. Var jag skadefri? Ja. Numera kan jag springa långa pass i lätta skor. Tack vare gradvis upptra

LIte OT, men rolig läsning om kenyaner.

http://www.tflinks.com/articles/other/a008.shtml

Har nu mätt tjockleken på sulorna på mina Nike Air:
Hälen är 6 mm tjockare än mellanfoten. Det ser mer ut från utsidan än vad det verkligen är. Dessa 6 mm tror inte jag spelar någon större roll för mitt löpsteg.

Jag anser också att det är onödigt krångel

Prestationsmässigt funkar hällöpning bra ner till ca 3:30/km om inte översteget blir fööör stort. Är man lång funkar det i ännu högre farter, har man sett Tuomas Jokinen springa så vet man det :-).

Skademässigt är det svårt att jämföra. Vissa personer är

Krister: hur mätte du då? 6 mm låter lite, nästan som racing flats. Tillverkarna själva brukar speca 12 mm på standardskorna, men det kan nog skilja lite mellan tillverkare och modeller. Själv har jag aldrig mätt utan litat på tillverkarnas specifikatione