Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tack Christer, för att Du mätte Dina Nike Air!

Vill minnas att Anders L påstod i nån tråd att det kiljde 2,5 cm mellan de båda sulorna, och det var jag väldigt skeptisk mot. För den skillnaden kan fakiskt inte jag förnimma.

F ö kan jag berätta att det

Sylvia, visst går det men du som har testat båda, var det inte enklare att få till det utan skor?

Olle, faktiskt inte. Känslan, som jag hade när jag sprang barfota var att jag nog spände allt nedanför knäna för att hårt underlag betyder ajaj. Jag var väl rädd för att skada nåt - vilket jag sen gjorde. Om jag nu ska jämföra känslan mellan de båda metod

Skulle säga att du är rätt typisk. Att spänna sig är ett väldigt vanligt nybörjarmisstag.

Sylvia.
Du är annorlunda - tack och lov - men väldigt logiskt normal i de flesta fall.

Är ju ex. barfotalöpare och prövar på nytt.

Mjukt underlag är segt, men mina fotsulor föredrar det.

På jobbigare underlag blir det svårt att slappna av.
Man kollar m

Precis K-G
Bekvämligheten är nyckeln! Och den skiljer sig från individ till individ.

För mig är för dämpade skor = ostabilt/osköna
Hårdare sula/dämpning = stabilare/sköna

OK, Olle. Men om det nu är så urtypiskt för nybörjare att spänna sig, så skulle inte jag förorda att springa barfota för att få in rätt löpteknik, så som alla löptekniks-och barfotatalibaner gör. Jag skulle inte kunna göra det med gott samvete, faktiskt.

K-G: att springa med en fotisättning nära kroppen med böjt knä med lätt framfotsisättning är skonsammare för knän och höfter (det finns det till och med mätningar på), men det är inte skonsammare för hälsenan - tvärtom - den får jobba hårdare. Samma effek

Har inte själv bestämt mig om det är en generellt lämplig princip att träna teknik barfota eller ej. Jag ser fördelarna med det men jag inser problemet med "rädslan för underlaget" som Sylvia nämner. Tror man får anpassa lite efter individ. Däremot tror j

Visst, det är olyckligt att det framstår som så pass enkelt att byta löpsteg för det är det inte. Jag är till viss del skyldig till det själv och jag har på senare tid insett att jag har lärt mig mer än jag trodde på det år som mitt barfotaexperiment har