Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Anders: Jag mätte genom att ställa skorna på golvet. Mätte med tumstock från sulans insida mot en fast ribba ovanför skorna . Hälen blev då 6 mm tjockare än framfotens sula. Att det ser mer ut från utsidan är mest en designfråga.

Jag mätte mina också, fick 6 mm skillnad melan häl och tåleder. Mellan tåspets och häl skiljer det 10 mm.

Intressant. Ska vid tillfälle försöka ta reda på hur tillverkarna specar sin diff, finns nog någon typ av standard kan jag tänka mig. Behöver ju inte vara att man mäter på motsvarande position för fotens trampdynor. Hur stor/liten den än är, är skillnaden

Jag gjorde en mätning av fotvinkeln med och utan skor, det skillde 2 grader. Vilket inte är så jätte mycket.

vilken fotvinkel då? Hursomhelst är vinklar i fötter lite knepiga, de är väldigt små skillnader i gradantal som ger ganska stora utslag. Gradskillnaderna mellan normal pronering och överpronering är inte särskilt stora, minns inte vad man brukar ha för gr

Nu blir ju den vinkeln inte riktigt sann, eftersom trycket på dämpningen inte är den samma vid löpning.
Och jag håller med om att väldigt små skillnader i vinklar har stor inverkan på kroppen. Det märker man t.ex väldigt mycket vid cykling.

En dag ( ett år kanske ) skall jag sätta mig ned och läsa alla teorier.

Har levt efter följande bl.a. :
Ut och spring så mycket du kan och på så olika underlag som möjligt.
Olika underlag gör ju att sidomuskler får arbeta.

Med optimal löpteknik blir int

Tur men inte är expert!
Själv så köper jag endast billiga löparskor med lite dämpning. Litar inte på alla dessa experter! Har en gång gjort en analys av mitt löpsteg, och blev rekommenderad skor som inte funkade alls för mig. Fick ont överallt :@

@K-G
Jag tror tillochmed att det var du som rekommenderade billiga dojjor i en annan tråd.

Helt rätt Ari.

Men de skall kännas sköna att kuta i.
Vad mer att begära?

Vi vill väl ut och det borde gå lättare i bekväma skor.