Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

"Vore det inte läge för staten att också momsbefria cyklar, buss- och tågbiljetter om man nu vill minska bilåkandet på allvar?"

Eh, Dennis, tror du att bilåkandet skulle minska nämnvärt om man momsbefriade cyklar?? En cykel kostar ju ingenting i jämförel

Så för att få folk att åka mindre, måste man alltså hitta ett alternativ som bräcker i princip alla fyra punkterna (alltså hittar ett miljövänligt fortskaffningsmedel som är bekvämare än bilen, som är bättre funktionellt sett, som är snabbare och som kräv

>Linus
Ja, faktiskt tror jag det. Åtminstone lite. Folk kommer att köpa cyklar om de blir billigare, några av dem har gamla cyklar sedan tidigare som bara står och några har ingen alls förut och de kommer att cykla lite mer än tidigare på sina nya cyklar.

Om man villö börbättra miljön så är det bara att göra bussar gratis för folk är för snål att ta bilen om det finns gratis alternativ.
Men det är det ingen som pratar om..

i ett försök till att få bort kontant på kollektiv trafik så kosta det dubbelt på bussarna/spårvagn i Norrköping. Skitbra ... då tar man bilen ist.
Helt idiotisk!

Jap samma här i Linköping.
det var samma sak i stockholm
Det satt en stor kille i tunnelbanan och sa att om ni går in till presbyrån 4 viter till vänster så känar ni pengar..
där stog det en liten tjej som skulle hantera pengar och inte dom i en bur vid

På spårvagnarna i Göteborg kan man inte betala hos föraren. Det finns en automat, men den tar bara mynt, så det gäller att ha 20 spänn i mynt!!!

ok, alla sätt är bra, och billigare cyklar skulle säkert få ett par färre bilresor.

Robert, i Sala där jag är uppvuxen var biljettintäkterna från kollektivtrafiken så små i förhållande till kostnaderna att driva kollektivtrafiken, så det skulle kanske gå

Bra idé Linus men kanske för tidskrävande.
Men periodkort kan man köpa till kollektivtraffik (Dock inte på själva bussen/spårvagn) men eftersom kontokort har magnetremsan är det inte då möjligt att göra kontokort till periodkort också?

Jag minns att jag

Ja det vore kanske en bra lösning.